<link href="/modules/mod_maximenuck/themes/default/css/maximenuck.php?monid=maximenuck164" rel="stylesheet" type="text/css"/>

تدابیر احتیاطی برای تضمین حمایت از حقوق افراد مواجه با مجازات مرگ مصوب شورای اقتصادی و اجتماعی به موجب قطعنامه ی ۵۰/۱۹۸۴ مورخ ۲۵ مه ۱۹۸۴

 1- در کشور هایی که مجازات مرگ الغا نشده است، این مجازات فقط برای مهمترین جرائم منظور شده و تفاهم حاصل است که دامنه ی آن فراتر از جرایم عمومی با عواقب مرگ آور و بسیار وخیم نخواهد رفت.
2 - مجازات اعدام فقط در مورد جرمی به کار خواهد رفت که برای آن مجازات مرگ طبق قانون موجود در زمان ارتکاب مقرر شده باشد، و این تفاهم حاصل است که اگر متعاقب ارتکاب جرم، مقرراتی طبق قانون برای مجازات سبک تری پیش بینی شود، مجرم از این امر منتفع خواهد شد.
3- افراد زیر ۱۸ سال در زمان ارتکاب جرم به مرگ محکوم نشده و نیز مجازات مرگ علیه زنان حامله یا مادرانی که تازه فرزندی به دنیا آوردها اند و یا افراد مجنون اجرا نخواهد شد.
4- مجازات اعدام در مواردی اعمال خواهد شد که مجرمیت فرد متهم بر اساس ادله و شواهد روشن و قانع کننده بوده و هیچ گونه جایی برای توجیه دیگری از حقایق ذی ربط باقی نمانده باشد.
5- مجازات اعدام فقط در اجرای قضاوت صادره توسط دادگاه ذی صلاحیت پس از طی مراحل قانونی که شامل کلیه تدابیر احتیاطی به منظور حصول اطمینان از انجام محاکمه ی منصفانه و حداقل مطابق با مندرجات ماده ی ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، از جمله حق افراد مظنون یا متهم به ارتکاب جرمی که جهت آن مجازات اعدام قابل تحمیل است، به منظور دسترسی به معاضدت حقوقی درکلیه مراحل رسیدگی، اعمال خواهد شد.
6- هر فرد محکوم به مرگ باید حق درخواست تجدید نظر به دادگاهی با صلاحیت بالاتر داشته باشد، و تدابیری صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که چنین تجدید نظری اجباری باشد.
7- هر فرد محکوم به مرگ باید حق درخواست و جستجوی عفو یا تخفیف مجازات در همه ی موارد مجازات اعدام قابل اعطا می باشد.
8- مجازات اعدام مادام که مراحل تجدید نظر یا روش دیگری در خصوص عفو یا تخفیف مجازات در جریان است، اجرا نخواهد شد.
9- در مواردی که مجازات اعدام صورت می گیرد، این اقدام به نحوی صورت خواهد گرفت که حداقل رنج ممکنه را وارد نماید.

ترجمه: اردشیر امیر ارجمند

نظرات ()

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
به این مطلب امتیاز دهید:
پیوست ها ( / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

چاپ   ایمیل
اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی