<link href="/modules/mod_maximenuck/themes/default/css/maximenuck.php?monid=maximenuck164" rel="stylesheet" type="text/css"/>

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در ایران در پاییز و زمستان 1388

مقدمه
«کانون مدافعان حقوق بشر» همچون گذشته براساس یکی از وظایف سه گانه خود که همان «گزارش دهی منظم و مستمر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران» است، گزارش دو فصل پاییز و زمستان سال 1388خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران در پایان نیمه دوم سال 1388 منتشر می کند.
گزارش این سازمان مردم نهاد در حالی منتشر می شود که در ماه های پایانی سال 1388 نه تنها فشار بر کنشگران سیاسی و مدنی کم نشده است بلکه جمع گسترده ای از شهروندان که به روند مدیریتی موجود معترض بوده اند، زیر شدیدترین فشارها قرار گرفته اند. در کنار این برخوردها، فشارها بر نهادهای مستقل مدنی از جمله «کانون مدافعان حقوق بشر» در جهت محدود کردن فعاليت های آن بیشتر شده است. اخراج نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر از محل کار و احضار های مکرر او، بازداشت مجدد عبدالرضا تاجیک، همکار مطبوعاتی « کانون مدافعان حقوق بشر» در هشتم دی ماه 1388- که نامبرده در این سال دو بار دستگیر شد- از جمله محدودیت هایی است که پس از پلمپ دفتر این نهاد مدنی در دی ماه سال 1387 اعمال شده است. در کنار این برخوردها با کانون مدافعان حقوق بشر، بازداشت نوشین عبادی، خواهر شیرین عبادی، رییس این کانون قابل تأمل بود. بنابراین بازداشت فردی که هیچگونه فعالیت سیاسی و حتی اجتماعی نداشته، اینگونه ارزیابی می شود که این بازداشت تنها برای تحت فشار گذاشتن شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل و توقف فعالیت های حقوق بشری او است.
از سوی دیگر کانون مدافعان حقوق بشر در حالی گزارش خود را منتشر می کند که در ماه های اخیر اتهام زنی به فعالان حقوق بشر و گروه های حقوق بشر، آغاز شده است. از همین رو کانون مدافعان حقوق بشر با اعتراض نسبت به این اتهامات بی‌دلیل و غیر مستند، این اقدام را دلیلی برای پرونده‌سازی علیه فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی دانسته و اعلام می کند که این کانون، نهادی « مستقل و مدنی» است که هیچ کمک مالی از مراجع داخلی و بین‌المللی دریافت نکرده و مخالف دریافت هرگونه کمک مالی از سوی حکومت داخلی و حکومت‌های خارجی است.
« کانون مدفعان حقوق بشر» به عنوان سازمانی مردم نهاد با این اعتقاد که ترویج و ارتقاء حقوق بشر در گرو رشد و آگاهی افکار عمومی است، تلاش می کند تا با وجود موانعی که در پیش رویش قرار داشته و دارد، گزارش خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران در اختیار افکار عمومی قرار دهد. وضعیتی که با توجه به حوادث پیش آمده در نیمه دوم سال 1388 و تشدید برخورد ها با شهروندان معترض نیاز به تامل بیشتری دارد.
رخدادهای روزهای 13 آبان، 16 آذر، تاسوعا و عاشورا مهم ترین حوادثی است که به درگیری میان جمعی از شهروندان معترض به برخی سیاست های حاکم و نفراتی از نیروی انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی منجر شد. درگیری هایی که براساس گزارش های خبری و تصویری انتشار یافته، اوج آن روز عاشورا بود. روزی که شدید ترین و خشونت آمیز ترین درگیری ها در طول سال 1388 در آن رخ داد، به گونه ای که در این روز تعدادی از شهروندان مجروح و کشته شدند. همچنین در این روز و روزهای بعد، تعداد نامعلومی از تظاهرکنندگان و شهروندان توسط نیروهای انتظامی، شبه نظامی و امنیتی بازداشت و زندانی شدند. پايگاه اطلاع‌رسانی پليس نیز به نقل از يک منبع آگاه اعلام کرد: « به‌دنبال انتشار تصاوير آشوبگران روز عاشورای حسينی در پايگاه اطلاع‌رسانی پليس و ويژه‌نامه نشريه امين جامعه، بيش از 40 نفر از عناصر فتنه‌گر با همکاری مردم شريف و بيدار ايران اسلامی شناسايی و دستگير شدند.» به این ترتیب 36 نماینده حامی دولت محمود احمدی نژاد با ارائه طرح دوفوریتی، خواستار تقلیل زمان اجرای حکم محارب از بیست روز به پنج روز شدند. بنابراین علی اصغر زارعی، نماينده حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس با دفاع از کاهش زمان اجرای حکم محاربه گفت: « در برخی مواقع سرعت عمل قوه قضائيه و اجرای سريع تر حکم، خود عامل بازدارندگی برای حوادث بعد دارد و اين موضوع اهميت دارد.» امری که با واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی واقع شد. علی مطهری، عضو شاخص فراکسيون اصولگرايان در واکنش به این طرح گفت: « اين طرح ناشی از روحيات افراطی و تند برخی از طراحان مخصوصا آقای حسينيان است.»
از سوی دیگر در پی حادثه روز عاشورا طرفداران دولت نیز در راهپیمایی خود خواستار برخورد شدید با معترضان شدند. محسن حبیبی تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی که از مراکز علمی نزدیک به آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است گفت که مخالفان حکم محاربه دارند و اگر دستگاه قضایی کوتاهی کند مردم برخورد با سران فتنه را واجب می دانند. همچنین آیت الله مصباح یزدی که از روحانیون حامی دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود، شعار ها و حرکات و پوشش های معترضان را فساد در زمین خواند و آیت الله علم الهدی در راهپیمایی سازمان دهی شده از سوی نهاد های وابسته به حکومت، سران اعتراضات را به جرم محاربه متهم کرد.

وضعیت حقوق بشر در نیمه دوم سال 1388
بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی
دولت ایران از آنجا که میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966) را امضا کرده و بر اساس تضمین های حقوق داخلی خود از جمله ماده 9 قانون مدنی باید به مفاد الزام آور میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966 ) متعهد و ملتزم باشد اما وضع موجود چنین میزان التزامی را نشان نمی دهد. گزارش وضعیت پاییز و زمستان 1388 در این خصوص به شرح زیر است :

1- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش
به دنبال دور تازه از چگونگی برخورد با کنشگران سیاسی و مدنی، احکام تازه ای از سوی قوه قضاییه ایران صادر شده است که گروهی از معترضان به زندان محکوم شده اند. در کنار صدور احکام زندان برای برخی از فعالان سیاسی و مدنی، اعلام این خبر که برخی از متهمان به اتهام محاربه در دادگاه حاضر شده اند، بر نگرانی ناظران مسایل ایران افزوده است.
مواردی که کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی از سایت ها و رسانه های همگانی اقدام به جمع آوری آن کرده ، به شرح زیر است:
الف - بازداشت ها:
1) علیرضا حسینی بهشتی، محمدرضا تاجیک، قربان بهزادیان نژاد، محمد باقریان، علی عرب مازار، حسن عابدی جعفری از نزدیکان و مشاوران نزدیک میرحسین موسوی، یاسر طهرانی و فروزنده اعضای دفتر میرحسین موسوی، مرتضی گلی زاده از اعضای ستاد میرحسین موسوی در اراک، رضا مجاوری و فرشاد مومنی بازداشت و یا بازجویی شدند.
2) مرتضی حاجی (مديرعامل بنياد باران، وزير تعاون و آموزش پرورش دولت سید محمد خاتمی) و حسن رسولی (قائم‌مقام مديرعامل بنياد باران) بازداشت شدند.
3) حسین شیخ عطار از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و معاون فنی صدا و سیما در زمان مدیریت محمد هاشمی، هنگام بازگشت از یک کنفرانس تخصصی در فرودگاه مهر آباد تهران بازداشت و با وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد.
4) ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، مرتضی صارمی و مهرداد بال‌افکن و محمد کیقبادی، علی قلی تبار از اعضای این سازمان بازداشت شدند.
5) محمدتقی خلجی از روحانیون نزدیک به آيت الله منتظری و آيت الله صانعی، مصطفی میر احمدی‌زاده، استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم و از شاگردان مرحوم آیت‌الله منتظری، احمد قابل، اسلام پژوه و از شاگردان آیت الله منتظری، محمود دردکشان، مرتضی امیری جرقویه و مصطفي ايزدي از نزدیکان آیت الله منتظری بازداشت شدند.
6) ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، محسن محققی، امیر خرم، مهدی معتمدی مهر، محمد طاهری قزوینی، عماد بهاور، سولماز عليمرادي، امیر حسین کاظمی، خسرو قشقايی، غفار فرزدی و محمود نعیم پور از اعضاي نهضت آزادي ايران بازداشت شدند. همچنین ليلا و سارا توسلي فرزندان محمد توسلي رييس دفتر سیاسی نهضت آزادي ايران و مهدی قلی زاده از علاقه مندان به این تشکل و مازيار شکوهی بازداشت شدند.
7) ابراهیم شریفپور، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در بانه، اروجعلی محمدی، سعید نورمحمدی و برادرش مسعود نورمحمدی، زویا حسنی، محمد رفعتی و احسان علایی فر دو عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت در گرگان، مهدی گيلانی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت خراسان رضوی و فرشاد عزيزی عضو ستاد 88 خراسان رضوی، علي سميع زاده و احمد احمدپور، عضو مجمع مدرسين حوزه قم و شورای مرکزی جبهه مشارکت منطقه قم بازداشت شدند. مهدی شیرزاد، حسین نعیمی پور، علی پیرحسین لو، فاطمه ستوده، داوود روشنی، مهدی اقبال، علی سمیع زاده و حسین حاجبیان نیز بازداشت شدند.
8) امیر خسرو دلیرثانی و عباس پوراظهری اعضای شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز بازداشت شدند.
9) صدری نيا از فعالان ملی- مذهبی در تبریز، مسعود لدنی و همسرش پروین کهزادی از فعالان ملی - مذهبی در خوزستان و احسان هوشمند، پژوهشگر کرد و فعال ملی – مذهبی در غرب ایران بازداشت شدند.
10) محمد طاهری فرزند آيت‌الله طاهری امام جمعه سابق اصفهان و شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد بازداشت شدند.
11) عيسی خان‌حاتمی، حسين موسويان و حميدرضا خادم از اعضای جبهه ملی ایران بازداشت شدند. ساسان بهمن‌آبادی فعال سياسی نزديک به جبهه ملی بازداشت شدند.
12) فروغ میرزایی، مریم قنبری، محمد رضا رزاقي و فرزاد سلطانی از وکلای دادگستری بازداشت شدند.
13) مولوی حبيب حکيم زاده از کاريز تايباد، مولوی صديق رشيدی از تربت جام، مولوی عبدالستار حيدری از قادر آباد تربت جام، مولوی نور احمد لقايی از نشتيفان خواف، مولوی عبدالکريم گل از مهر آباد خواف که از علمای اهل سنت هستند، بازداشت شدند. همچنین سه تن از علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان به نام های مولوی سعید کردی، مولوی عبدالجلیل میربلوچ زهی و مولوی جابر یار محمد زهی بازداشت شدند. محمد برایی از روحانیون اهل سنت بازداشت شد.
14) ويلسون عيسوی کشيش کليسای آشوری «پنطيکاستی» در کرمانشاه بازداشت شد.
15) شیوا نظرآهاری، پریسا کاکایی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی، کوهیار گودرزی، مهرداد رحیمی، نوید خانجانی اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت شدند.
16) حسن اسدی زیدآبادی، محمد صادقی، علی ملیحی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی( ادوار تحکیم وحدت)، سید کوهزاد اسماعیلی، مسوول شعبه گیلان این سازمان، علی انجم‌روز، عضو شعبه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، کاوه قاسمی کرمانشاهی، موسی ساکت، سیروس بنه گزی و آصف حاجی زاده بازداشت شدند.
17) مختار زارعی، عضو شورای مرکزی جبهه‏ متحد کرد، مهدی دعاگو، دبیر اتحادیه‏ دمکراتیک دانشجویان کرد، آزاده‏ لطف‏اللهی پور، خلیل شهبازی، لقمان احمدی، دارا حسینی، سیوان اداک، امید شیخی در مراسم سالگرد ابراهیم لطف اللهی بازداشت شدند.
18) نغمه و ترانه قانونی، شیدا یوسفی، آریا شادمهر، ریاض فیروزمندی، هوتن سیستانی، اشکان بصاری، ماریا جعفری(احسانی)، بشیر احسانی، منا هویدایی(میثاقی)، رومینا ذبیحیان، پیام سنایی، سیمین مختاری، ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری و نیکی(علاالدین) خانجانی، لوائ خانجانی به همراه همسرش، بابک مبشر، پيام فناييان، نيکاو هويدايی، فريد روحانی، احمد روحانی، نگار ثابت، ابراهيم شادمهر و زاوش شادمهر بازداشت شدند.
19) حشمت‌الله طبرزدی، حجت شریفی، بهزاد مهرانی، ابوالفضل عابدینی، حسام فیروزی، احسان خرسندی، احمد کریمی، ناصر عبدالحسینی و حسام ترمسی، وحید لعلی‌پور، حجت منتظری، مهدی اژدری، بابک میامی، حسن کریمی، شهروز تختی، مسعود آقایی، محمد غزنویان، ابوالفضل قاسمی، محمد علیمرادی، علی قادرمرزی، وحید شیخ بیگلو، هادی حکيم شفايی، علی قادر مرزی، محمد معین، اصغر خندان، سعید چلبیانی، سید ظهور نبوی، مهری نبوی، بابک نظری، مهدی آمیزش، رضا اکوانيان، محب حسینی، دادور و علی شاهینی، مرتضی ایزدی، حمید بارچیان، شاهین زینعلی، محمد امین سالجاری، علی حسین نژاد، امیرعلی سلطان و اکبر کرمی از جمله بازداشت شدگان نیمه دوم سال 1388 هستند.
20) سیامک نادعلی، کاوه آزادی و مسعود نصیری از حامیان مهدی کروبی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اردوان قرائتی رئيس ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در استان کهگيلويه و بويراحمد بازداشت شدند.
21) هفت عضو خانواده دارالشفایی به نام های جمیله، بنفشه، ابوالحسن، کاوه و یاشار دارالشفایی، صفورا تفنگچی مادر خانواده و توران کبیری بازداشت شدند.
22) علی‌ اشرف فتحی، نویسنده وبلاگ تورجان، محمدمهدی ربانی، نوه مرحوم آیت الله ربانی املشی و مجتبی بیگی، برادر عروس محمد منتظری و فاطمه دردکشان در مقابل منزل آیت الله منتظری بازداشت شدند.
23) محمد صادق ربانی، عضو شورای ملی صلح بازداشت شد.
24) میثم وره چهر، محمدحسن خوربک و اسماعیل صحابه، اعضای شاخه دانشجویی جبهه مشارکت، تقی رمضان زاده، ابراهیم شیرکوند، سعید نورمحمدی، داور میر، رئیس کمیته روستایی ستاد مهندس موسوی و نائب رئیس جبهه مشارکت کرج، عطا تهرانچی، سعید قریشی، ایمان میراب زاده، امید میراب زاده، اشکان مجللی، محمد کیانوش راد، محمد شکوهی، هادی حیدری، امین شیرزاد، مهدیه مینوی، محبوبه حقیقی، محمدجواد مظفری از جمله افرادی هستند که در مراسم دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی، بازداشت شدند. هادی حوری، شاعر که اشعار او در دارالزهرای تهران و پس از قرائت دعای کمیل خوانده می شد، بازداشت شد. همچنین محمد کنگرلو، زواره، محمدتقی اسفندیاری، احمد ایزدی و حسین طرقی جعفری از فعالان سیاسی شهر ورامین بازداشت شدند.
25) عبادت مددی برای اجرای حکم، به زندان تبریز منتقل شد. همچنین جمشيد زارعی بازداشت و جهت اجرای حکم حبس شش ماهه به زندان تبريز منتقل شد.
26) محمد نادری و فاتح احمدی با پایان دوران محکومیت یک ساله‌ خود آزاد شدند. هادی قابل، روحانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی نیز پس از تحمل 22 ماه حبس از زندان آزاد شد.
ب- محاکمه های سیاسی و عقیدتی:
1) محاكمۀ هفت رهبر جامعۀ بهائى در تهران در تاریخ بیست و دوم دی ماه 1388 آغاز شد. در این جلسه وکلا نسبت به چگونگی برگزاری جلسه دادگاه اعتراض کردند.
2) جلسه رسيدگی به اتهامات چند تن از متهمان حوادث عاشورا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به رياست قاضی صلواتی برگزار شد. برخی از این افراد با اتهام محاربه در دادگه حاضر شده بودند.
3) اسفندماه جلسه رسيدگي به اتهامات 22 تن از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي در شعبه 101 جزايي دادگستري شهرستان گناباد برگزار شد.
4) محمد شریف وکیل مدافع محمد ملکی می‌گوید که موکلش به استناد ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی به «محاربه» متهم شده است.
5) جلسه رسیدگی به پرونده عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت سید محمد خاتمی با شکایت نماینده دولت محمود احمدی نژاد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در قم برگزار شد.
6) علی صارمی زندانی سیاسی، که به اعدام محکوم شده است، بدلیل گشایش پرونده‌ا‌ی‌ جدید، مورد محاکمه قرار گرفت.
7) دادگاه رسيدگی به پرونده سيد محمد علی دادخواه، وکيل پايه يک دادگستری و عضو هیأت مؤسس و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه 26 دادگاه انقلاب تشکيل شد.
8) جلسه رسیدگی به اتهامات حسن عبداللهی، محبوب بوداقی، فراز زهتاب، حبیب آوریده، حسن آسیابی و محمدرضا هاشمی در شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.
ج- صدور احکام قضایی:
1) حکم محکومیت کامبیز نوروزی، حقوقدان به یک سال حبس در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد و 74 ضربه شلاق آن به حالت تعلیق در آمد. محمد اوليايی‌فرد، وکیل دادگستری به يک سال حبس تعزيری و عبدالله‌ نژاد، وکیل دادگستری و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق، به 28 ماه حبس محکوم شدند.
2) حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی ایران پس از قطعی شدن حکم محکومیتش، بازداشت و روانه‌ی زندان اوین شد. او به تحمل یک سال حبس و محرومیت دائم از شرکت در هرگونه حزب و موسسه که به کارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بپردازد، محکومیت یافته است. جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران به 6 سال حبس تعزيری و هدایت آقایی به پنج سال حبس قطعی محکوم شدند.
3) حسین نورانی نژاد، رييس كميته اطلاع رساني جبهه مشاركت در دادگاه تجدید نظر به یک سال زندان، محسن صفايی فراهانی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی به شش سال حبس تعزيری، آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل حزب مشارکت در دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزیری، عبدالله رمضان‌زاده به 6 سال حبس تعزيری، علی تاجرنيا به 6 سال حبس و 74 ضربه شلاق، شهاب طباطبايی به 5 سال حبس تعزيری و سعید حجاریان به 5 سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
4) محسن امین زاده، معاون وزیرخارجه دولت اصلاحات به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد. محمد علی ابطحی به 6 سال زندان محكوم شد.
5) فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در دادگاه بدوی به 6 سال حبس تعزیری و بهزاد نبوی در دادگاه تجدید نظر به 5 سال حبس تعزيری محکوم شدند.
6) مولوی عبدالعلی خيرشاهی عالم سر شناس اهل سنت ايران پس از دو سال بازداشت به 9 سال زندان و تبعيد محکوم شد. حکم 10 سال حبس ماموستا ایوب گنجی توسط دادگاه تجدید نظر تأیید شد.
7) امير اصلانی به اتهام اخلال در نظم و آسايش عمومی و مقابله با نظام از طريق تبليغ عليه نظام، شرکت در اجتماعات غير قانونی و طراحی توطئه اختلال در سيستم برق و روشنايی کشور در زمان پيک مصرف با هدف ايجاد آسيب به ژنراتورهای برق و ايجاد نارضايتی عمومی به 5 سال حبس تعزيری محکوم شد. علی بهزاديان فرزند علی اصغر به اتهام تبليغ عليه نظام و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور از طريق ايجاد سايت های مختلف اينترنتی و نشر اخبار و مطالب اهانت آميز در آنها با هدف هدايت و ايجاد اغتشاشات در ايام پس از انتخابات به 6 سال حبس محکوم شد. حسام ترمسی فرزند حميد به اتهام اخلال در نظم عمومی از طريق شرکت در آشوب های خيابانی به يک سال حبس تعزيری محکوم شد. اميد لواسانی فرزند محمد حسين به اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت داخلی به 6 سال حبس محکوم شد. محمد عزیزی در دادگاه تجدید نظر به 6 سال حبس محکوم شدند. مرتضی مرادپور، فردين مرادپور، رسول بدلی، علی بدلی، امين پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان در دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان شرقی به شش سال تا شش ماه زندان محکوم شدند. یاشار حکاک پور از سوی شعبه 106 دادگاه جزائی زنجان به شش ماه حبس تعزیری و 50 ضربه شلاق محکوم شد. هوشيار احمدی، بهمن سعيدی، جهانبخش احمدی، سيروان محمودی و سيوان رحيمی از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب سنندج هر کدام به 6 سال زندان محکوم شدند. همچنین حکم اعدام حامد روحی نژاد در دیوان عالی کشور به ده سال حبس تعزیری کاهش یافت. ابراهيم فرج زاده، حسين نصيری، نوراله حسينيان، جواد سلمانی و ابوالفضل نصيری به مجازات حبس و جريمه نقدی محکوم شدند. همچنین ناصر سعیدی در شعبه‌ اول دادگاه انقلاب سقز به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد. علی بیکس از اعضای فعال حزب اراده ملت ایران بر اساس حکم صادره به تحمل 7 سال حبس تعریزی و به تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شد. علیرضا فرشی و همسرش سیما دیدار به یک سال حبس تعزیری و ناصر برزگر به دو سال حبس محکوم شدند.
8) حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران درباره اتهامات 6 نفر از افرادی که به عنوان هتاکان به آرمان‌های انقلاب اسلامی، معرفی شده اند، صادر شد. اين 6 نفر در احکام صادره جداگانه به اتهام « اجتماع و تبانی عليه امنيت» و « اهانت به مسئولين ارشد نظام» و « اخلال در نظم عمومی» حسب مورد به حبس و جزای نقدی محکوم شده‌اند.
9) آرش ترابی، کارمند سابق دفتر رياست جمهوری به اتهام جاسوسی به نفع بیگانگان به ده سال زندان محکوم شد.
10) منیزه منزویان شهروند بهایی ساکن سمنان که به 3 سال زندان محکوم شده بود، به دادگاه انقلاب سمنان احضار و بازداشت شد.
11) در پی پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی بر پرونده عدنان حسن پور از سوی دیوان عالی کشور، حکم اعدام این روزنامه نگار کرد به 13 سال حبس تقلیل یافت.
12) دومين ‫جلسه دادگاه سيد مصطفی تاج زاده، عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ایران درحالی برگزار شد که وی باز هم حاضر به دفاع از خود نشد.
د- سایر موارد:
1) اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان زندان کهریزک با قرائت کیفرخواست صادره علیه 12 متهم پرونده آغاز شد. این دادگاه در حالی برگزار شده است که محمد دهقان، عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به صدور کيفرخواست‌ متهمان کهريزک، گفت که متهمان نيروی انتظامی 12 نفر بودند که اتهامات آنان در دادسرای سازمان قضايی نيروهای مسلح مورد رسيدگی قرار می گیرد. دهقان ضمن بيان اينکه در خصوص قضيه کهريزک، کميته ويژه مجلس تحقيقات گسترده‌ای را انجام داد، اظهار داشت: در اين حادثه متهمان دو گروه بودند، گروهی از عوامل نيروی انتظامی و گروه ديگر از قوه قضائيه بودند. وی ادامه داد: اما بخش ديگری از اين پرونده هنوز ناقص است و آن مربوط به متهمان قوه قضائيه است. اين نماينده به اين نکته هم اشاره کرد که حداقل پرونده سه نفر از قضات در خصوص کهريزک بايد مورد بررسی قرار گيرد. از سوی دیگر در حالى که سعید مرتضوى، دادستان سابق تهران در واکنش به گزارش کمیته ویژه مجلس شوراى اسلامى براى رسیدگى به رویدادهاى پس از انتخابات با سلب مسئولیت کردن از خود گفته است، هنگام اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک در مرخصى بوده است، چند تن از نمایندگان مجلس با دفاع از گزارش این کمیته خواستار پاسخگویى مرتضوى در مراجع قضایى شدند. این جدل ها در حالی صورت گرفته است که رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، درگذشت. برخی مرگ او را با توجه به موضوع در دست بررسی زندان کهریزک مشکوک عنوان کردند اما فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که پزشک کهریزک از ترس خودکشی کرده است. سردار اسماعيل احمدي‌مقدم ، فرمانده نيروي انتظامي در این رابطه گفت: اتهام پزشك كهريزك كه چندي پيش جان خود را از دست داده، اين بوده كه در رسيدگي به بيمار خوب عمل نكرده‌است. مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز اعلام کرد که پزشکی قانونی به طور شفاهی علت مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، را مسمومیت دارویی اعلام کرده است.
2) پرونده 17 نفر از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات بدون شناسايی متهمان، برای رسيدگی به دادگاه ارسال شد. قاضی حسن تردست، رئيس شعبه 74 دادگاه کيفری تهران، با تائيد ارسال اين پرونده ها گفته: با توجه به اينکه دادسرا هنوز نتوانسته مقصران را شناسايی کند پرونده برای پرداخت ديه به دادگاه ارجاع شده است، اما از آنجايی که عمل متهمان از مصاديق قتل عمد بوده دادگاه کيفری استان تهران مسئول رسيدگی به آن شده است. روزنامه اعتماد نیز خبر داد که پرونده اين 17 نفر طی دو پرونده جداگانه به دادگاه کيفری استان تهران ارسال شده که در پرونده نخست قتل 9 نفر از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات به شعبه 74 دادگاه کيفری تهران به رياست قاضی حسن تردست و در پرونده ديگر نيز رسيدگی به قتل 8 نفر از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات به شعبه 113 دادگاه کيفری تهران به رياست قاضی محمد سلطان همتيار سپرده شده است.
3) یک عضو کمیسیون ماده 10 احزاب از تشکیل پرونده قضایی برای حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران خبر داد.
4) در برگزاری مراسم چهلم آیت الله منتظری در شهرهای مختلف از جمله قم و اصفهان مشکلاتی بوجود آمد.
5) از برگزاری مراسم چهل و دومين سالگرد دکتر مصدق ممانعت به عمل آمد.
6) از برگزاری مراسم آخرين جمعه سال 1388 در گورستان خاوران جلوگیری به عمل آمد.
7) محمد تقی کروبی، مدرس دانشگاه ممنوع الخروج شد. پرستو فروهر نیز که قصد بازگشت به خانه اش در آلمان را داشت، ممنوع الخروج و گذرنامه اش ضبط شد. امير خرم نیز ممنوع الخروج شد. عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده ممنوع الخروج شدند.
8) جمعی در مخالفت با دیدگاه ها و عملکرد مهدی کروبی، کاندیدای معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به مقابل منزل مسکونی وی رفته و با سر دادن شعار اقدام به شعارنویسی بر روی در و دیوار منزل مهدی کروبی کردند.
9) الهه کولایی، احمد شیرزاد، علی شکوری راد و علی محمد حاضری احضار و بازجویی شدند. همچنین نسرین ستوده، وکیل دادگستری، احضار و بازجویی شد.
10) حبیب الله رنجبر، مسئول کلاس های آموزش زبان کردی در شهرستان های دهگلان و قروه و همچنین مسئول انجمن فرهنگی ـ ادبی لیلاخ برای انجام فعالیت با مانع روبرو شده است.
11) دادگاه عالي انتظامي قضات صلاحيت 21 نفر از وكلای نامزد برای شرکت در انتخابات بيست و ششمين دوره هيات مديره کانون وکلاي دادگستري مرکز را تایید نکرد. در ميان ردصلاحيت شدگان چهره‌هايي ازجمله سيدمحمد جندقي كرماني‌پور، رييس فعلي هيات مديره كانون، محمدعلي دادخواه، نعمت احمدي، رمضان حاجي مشهدي، ناصر زرافشان، عبدالفتاح سلطاني، فريده غيرت، رضا نوربها، محمدحسين آقاسي و جهانگير مستوفي مشاهده مي‌شود.
12) صالح نیکبخت، وکیل ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور سنندج که در تاریخ 15 دی ماه سال 1386 بازداشت و 10 روز بعد خبر مرگ وی به خانواده‌اش اعلام شد، با اشاره به بایگانی شدن پرونده موکلش گفت: « علیرغم درخواست های مکرر اینجانب دایر بر اینکه فیلم و عکس صحنه حلق آویز شدن به خانواده لطف اللهی داده شود، بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب سنندج از تحویل آن خودداری کرده و با وجود اعتراض اینجانب به منع پیگرد صادره دادگاه کیفری استان کردستان نیز، قرار صادره را عینا تایید و پرونده را بایگانی نموده اند.»
13) مهدی کروبی در جریان راهپیمایی روز 22 بهمن در فلکه صادقیه مورد حمله قرار گرفت. در همین حال مهدی کروبی، فرزند مهدی کروبی بازداشت شد. محمدرضا خاتمی و همسرش زهرا اشراقی، نوه آیت الله خمینی در جریان این راهپیمایی بازداشت شدند. در جریان راهپیمایی روز 22 بهمن، افرادی که هوادار جریان سبز هستند با برخورد مأموران مواجه شدند و جمعی از آنان بازداشت شدند. همانگونه که اشرف بروجردی، معاون وزير کشور دولت سید محمد خاتمی و همسر و خواهر شهيد از ضرب و شتم خود و دو پسرش در راهپيمايی 22 بهمن خبر داد و گفت:« دستمزد ما از نظام و انقلابی که برای آن همه چيز خود از جمله همسر و برادر خود را تقديم آن کرديم و سختی‌های فراوان کشيديم، ضرب و شتم در راهپيمايی 22 بهمن نبود.» وی با بيان اينکه ما را به داخل اتوبوسی بردند که جمعيت زيادی مثل ما را داخل آن در بازداشت نگه داشته بودند، گفت:« هيچ يک از افرادی که داخل اتوبوس بازداشت بودند علت دستگيری خود را نمی‌دانستند و اين درحالی بود که با بدترين الفاظ و با بی‌نزاکتی تمام به آن جمع توهين و هتاکی می‌شد.» بروجردی يادآور شد:«زماني که کسی در داخل اتوبوس اعتراض می‌کرد که چرا توهين می کنيد در مقابل همين يک جمله اهانت‌های بيشتری را روا می‌داشتند و می‌گفتند ما حق داريم و آزاديم هرگونه برخوردی انجام دهيم.»
14) آیت الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران گفت: آيت‌الله لاريجانی ( رییس قوه قضاییه) روحيه ضد ظلم، انقلابی و ولايی دارد و برای رضای خدا همانطور که دستور اعدام دو نفر از اغتشاشگران را صادر کردند بايد قاطعانه در برخورد با اغتشاشگران عمل کنند و نبايد به مفسدين‌فی‌الارض ترحم کرد.
15) مقام های قضايی اقدام به تأسيس يک دادسرا در زندان اوين کرده اند که این اقدام امکان دسترسی به قضات آن جهت پیگیری امور بازداشت شدگان برای خانواده های دستگیرشدگان و وکلای آنان بسیار مشکل و گاه غیرممکن است.
16) آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، محمدباقر ذوالقدر، قائم مقام سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سمت مشاور خود برگزید.
17) داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس از بررسی حوادثی که برای برخی شخصیت‌های مذهبی از جمله بیت آیت‌الله صدوقی، حمله به مسجد قبا در شیراز و مسائلی که برای خانواده آیت‌الله دستغیب به وجود آمده و همچنین در مورد حادثه قزوین و سوء قصد صورت گرفته به جان مهدی کروبی در جمع همکارانش خبر داد.
18) دفتر نصرالله ترابی، نماینده شهر کرد آتش زده شد.
19) گروهی با زنجير و باتوم و گاز فلفل به حسينيه جماران حمله ور شدند و مانع از انجام سخنرانی سيد محمد خاتمی در حسينيه جماران شدند.
20) محمد توسلی، هاشم صباغيان، ابوالفضل بازرگان، سيد امير خرم و علی اکرمی پنج عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، با احضار به ساختمانی که عنوان شده زیر مجموعه وزارت اطلاعات است نسبت به تبعات برگزاری هرگونه مراسمی برای مرحوم آيت الله منتظری پيشاپيش اخطار گرفتند.
21) اتوبوس حامل جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، فعالان جنبش زنان و اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر که برای شرکت در مراسم تششیع پیکر آیت الله منتظری عازم قم بود، متوقف و چندین نفر از آنها بازداشت و از سفر بقیه افراد جلوگیری به عمل آمد. همچنین اتوبوس فعالان سياسی تبريز که عازم قم بود، متوقف شد.
22) جمعی موتور سوار روز 13 آبان 1388 در اطراف فرهنگستان هنر در زمان ریاست میرحسین موسوی حضور یافته و مانع از خروج او از فرهنگستان شدند.
23) برخی از دراويش و پيروان سلسله نعمت اللهي گنابادي در خصوص شغل خود با مشکل مواجه شده اند.بي‍ژن بيدآباد، عمادالدين مرداني، نصيراحمدي، ليدا و ويدا تابان، فائزه واحدي، محمد اسماعيل صلاحي،مهدي مرداني راد، غلامرضا شیرزادی، امین کرمپور، محمد صادق مرادی سروستانی با مشکل مواجه شده اند.
24) از برگزاری مراسم ختم احسان فتاحيان در كرمانشاه ممانعت به عمل آمد.
25) حبیب الله پیمان، دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز و همسرش، مرضیه مرتاضی لنگرودی روز 13 آبان بر اثر حمله ای که به آنها شد، مجروح شدند. همچنین در این روز بسوی مهدی کروبی گاز اشک آور شلیک شد.
26) اسماعیل (محمد) کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و جانشین سابق فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که قرارگاه ثارالله در بازجویی ها و گرفتن اعترافات از بازداشت شدگان نقشی داشته است، گفت: « بله، البته این کار مشخصاً در قرارگاه انجام نمی شد. در زندان اوین جایگاهی برایشان مشخص کرده بودند که بازجویی ها و گرفتن اعترافات در آنجا صورت می گرفت.»
27) استاندار تهران گفت؛ مالکان خودروهايي که در اغتشاشات اخير با سوءاستفاده از فضا و بوق زدن هاي ممتد و ايجاد راهبندان هاي غيراصولي مردم را اذيت کرده اند، احضار مي شوند.
28) مسوولان دفتر آیت الله العظمی منتظری برای بستن این دفتر تحت فشار قرار گرفته اند.
29) بر اساس اعلام اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان در سال 2009 میلادى 1170 نفر از شهروندان ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن حدود 44 درصد رشد را نشان مى‌دهد.
30) عضو سابق هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران سهل‌ انگاري وزارت مسكن و ناتواني مديريت اين وزارت‌خانه در برابر فشارهاي بيروني خارج از سازمان را عامل اصلي بلاتكليفي پنجمين دوره انتخابات سازمان نظام مهندسي ساختمان ذكر كرد.
31) علی باقری مسئول روابط عمومی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعلام کرد: به علت ممانعت های بوجود آمده کنگره این سازمان به تعویق افتاد.
32) نیروهای انتظامی و امنیتی از تجمع مردم به مناسبت روز جهانی کورش در منطقه پاسارگاد جلوگیری کردند.
33) از برگزاری مراسم سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر جلوگیری شد.

2- وضعیت کتاب و مطبوعات ، نویسندگان و روزنامه نگاران
در این خصوص آنچه از گزارش های منتشر شده بر روی سایت ها و رسانه ها بدست می آید، عبارت است از بازداشت و برگزاری جلسات محاکمه های قضایی دست اندرکاران این حوزه که به شرح زیر است:
الف- بازداشت ها:
1) علی معظمی(روزنامه نگار در حوزه اندیشه)، اکو کردنسب ( روزنامه نگار نشریه توقیف شده کرافتو)، مزدک علی نظری( مدیر سایت خبرنگاران صلح)، رحیم غلامی ( همکار روزنامه‌های محلی اردبیل)، مصطفی دهقان، اكبر منتجبي، وحید پور استاد، احسان مهرابی، مهسا حکمت، نوشین جعفری، مسعود لواسانی، ساسان آقایی، نصور نقی‌پور، حمید مافی، کیوان فرزین، عمادالدین باقی، علیرضا بهشتی شیرازی،عبدالرضا تاجیک، بهرنگ تنکابنی، مهدی حسین زاده، محمد صادق جواد حصاری، آروین صداقت‌کیش، روزبه کریمی، سید مسعود لواسانی، جواد ماهزاده، محمدرضا مقیسه، کیوان مهرگان، محمد نوری زاد، لیلی فرهادپور، آروین صداقت‌کیش، احمد جلایی فراهانی، حسن ظهوری ( خبرنگار حوزه میراث فرهنگی)، نیلوفر لاری، زینب کاظم خواه، امیر صادقی، امید مهرگان، نعیمه دوستدار، سمیه مومنی، مهسا جزینی، علی محمد اسلام پور، علی‌اشرف‌ فتحی‌زنجانی، علیمحمد اسلامپور( سردبیر نشریه نوای وقت کرمانشاه)، نفیسه زارع کهن، نگار سايه، نسرین وزیری، کیوان مهرگان، نقي احمدي آذر ( از اعضاي هيئت تحريريه نشريه توقيف شده «شمس تبريز»)، طاهره رياحي، ببيراز بازوبندي ( سردبير هفته نامه هاي مرودشت)، احسان بداغي، مهدي جليل خاني، یدالله صدوقی، نگين درخشان، سام محمودی روزنامه نگاران کشوری و محلی بازداشت شده در نیمه دوم سال 1388 هستند.
2) بدرالسادات مفیدی ( دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران)، ماشاء الله شمس الواعظین ( محمود شمس)، علی حکمت، مرتضی کاظمیان، محمدرضا زهدی، محمد جواد مظفر اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بازداشت شدند.
3) فرهاد پولادي، خبرنگار «خبرگزاري فرانسه» و رضا الباشا بازداشت شدند. همچنین عباس جعفري دولت آبادي، دادستان تهران اعلام کرد که دو خبرنگار آلماني و يک کانادائي به نام گيلز کاداسکار که در روز 13 آبان توسط ماموران امنيتي بازداشت شده بودند، پس از احراز هويت آنها از زندان آزاد شدند.
4) فواد صادقی، مؤسس سایت‌های «بازتاب» و «آینده‌نیوز» بازداشت شد.
5) یاسر معصومی از همکاران مطبوعات بازداشت شد.
6) جعفر پناهی، طاهره سعيدی (همسر جعفر پناهی)، سولماز پناهی (فرزند جعفر پناهی)، محمد رسول‌اف (فيلم‌ساز)، ابراهيم غفور (فيلم‌بردار)، ايمان غفوری (دستيار فيلم‌بردار)، بامداد موجانی، آريان رحمانی، مهرداد ميرکيانی، کوروش اصغری، مرتضی دهنوی، وحيد وکيلی‌فر، مهدی پورموسی(مدير توليد)، جلال وفايی، سيمين نوروزی، کاظم روزی‌طلب، شمسی صادقی، طاهره مهدوی، علی واحدی و علی سرآهنگ افرادی بودند که در منزل جعفر پناهی کارگردان مشهور ایرانی بازداشت شدند.
7) رضا خندان، عضو کانون نویسندگان ایران، رضا نجفی، نویسنده و مترجم و خليل درمنکی،منتقد ادبی و علی محمودی، فعال اجتماعی و نویسنده و عضو انجمن ادبی مریوان بازداشت شدند.
8) ملودی محمودی زنگنه، آهنگساز و شمس الله رحمانی، خواننده کرد بازداشت شدند.
9) علی عافیت مدیر چاپ عافیت و نگار بازداشت شد.
10) حسنعلی مهدوی چشمه گچی ، مدیر مسئول روزنامه غرب بازداشت شد.
11) عباس جليليان، نويسنده و پژوهشگر کُرد اوايل هفته جاری برای گذراندن حکم ۱۵ ماه حبس خود راهی زندان ديزل آباد کرمانشاه شد.
12) کاوه جوانمرد همکار هفته نامه توقيف شده کرفتو پس از طی کردن دوران محکوميت سه ساله اش از زندان آزاد شد.
ب- محاکمه های قضایی:
1) دادگاه مدیران مسوول روزنامه های همشهری، صدای عدالت، خبر، اقبال، یاس نو، اعتماد ملی، آزاد برگزار شد. دادگاه رسيدگي به اتهام نشريه علم و نيرو برگزار شد.
2) ژيلا بنی‌يعقوب، به دادگاه احضار شد. همچنین برای محمدرضا نسب عبداللهی، کيفرخواست صادر شد.
3) بازپرس شعبه‌ چهارم دادسرای انقلاب زنجان، قرار کفالت مهدی جلیل‌خانی، منقد ادبی را به قرار تأمین وثیقه‌ 400 میلیون ریالی تغییر و از صدور کیفرخواست از سوی دادستانی زنجان علیه وی خبر داده است.
4) مازيار خسروي سردبير سايت «هم ميهن»، محمد داوري سردبير سايت سهام نيوز محاکمه شدند.
5) صديق مينائي همکار هفته نامه توقيف شده ئاسو محاکمه شد.
ج- صدور احکام قضایی:
1) محمدرضا نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان و عضو ارشد شورای سردبیری سایت جمهوریت در دادگاه بدوی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس قطعی تغییر یافت. نادر کريمی جونی به تحمل ده سال حبس تعزيری، بهمن احمدی امویی در دادگاه تجدید نظر به 5 سال زندان، سعيد ليلاز در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس، هنگامه شهیدی به شش سال حبس تعزیری، مسعود باستانی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شدند. احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی به پنج سال زندان در تبعید در گناباد محکوم شد. احمد زیدآبادی و مسعود باستانی از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده اند. حمزه کرمی در حکم بدوی به 16 سال حبس و پرداخت 6 میلیارد تومان جزای نقدی، کیوان صمیمی به شش سال حبس‌ و محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی محکوم شدند. رضا رفیعی فروشانی به 7 سال حبس تعزیری و 5 سال تعلیقی محکوم شده است. مسعود لواساني به 8 سال و نيم حبس محکوم شد.
2) کیان تاج‌بخش به پنج سال حبس محکوم شد.
3) علیرضا ثقفی، عضو کانون نویسندگان ایران به تحمل 3 سال حبس تعزیری محکوم شد.
4) هيات منصفه مطبوعات، مديران مسوول روزنامه «مردمسالاری» و نشريه «دال» را مجرم تشخيص داد و هيچ کدام را مستحق تخفيف در مجازات ندانست.
5) کامران احمدپور، مدير مسئول روزنامه ورزشي «نود» به پرداخت جريمه نقدي، نصراله کاوه مهر، مدير مسئول وقت روزنامه‎ «دنياي فوتبال» به 4 ماه حبس تعزيري محکوم شدند. علي بدري زاده، مدير مسئول نشريه «موج» به پرداخت يک ميليون ريال جزاي نقدي محکوم شد. اين نشريه از اتهام نشرمطالب خلاف واقع تبرئه شد. نشريه «دال» به حکم دادگاه يک سال تعطيل شد.
6) شکراله عطارزاده، مدير مسئول هفته نامه‏ «ليان»، محمدجواد حق شناس، مدير مسئول روزنامه‎ «اعتماد ملي» از اتهام مطرح شده تبرئه شدند.
7) سجاد خاکساري، خبرنگار نشريه «قلم معلم» از سوی دادگاه تجديد نظر از اتهامات وارده تبرئه شد.
د- سایر موارد:
1) روزنامه اعتماد با مدیر مسوولی الیاس حضرتی با حکم هيات نظارت بر مطبوعات توقيف و مراتب به مرجع صلاحيت‌دار يعنی معاونت دادستانی عمومی تهران ارجاع شد. روزنامه همشهری، آرمان روابط عمومی و فرهنگ آشتی توقیف موقت شدند. روزنامه های حیات نو، اندیشه نو و هفته نامه بهار بروجرد به مدیر مسوولی مصطفی فرهاد توقیف موقت شدند.
2) روزنامه خبر از انتشار باز ماند.
3) امتياز روزنامه «تحليل روز» به مدير مسئولي بهمن حاجات نيا به دستور هيات نظارت بر مطبوعات استان فارس لغو شد.
4)روزنامه سرمایه و هفته نامه های ایراندخت، همت و موج انديشه توسط هیات نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شدند.
5) هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه های آفتاب يزد، اعتماد و بهار تذكر كتبى داد. هیات نظارت بر مطبوعات به نشریات نسل امروز، بانوی شرقی، آینه زندگی، پیام آور، چلچراغ، آیین، پنجره، آهنگ زندگی، و فوتبال تذکر داد. توسعه، روزان، جهان اقتصاد، اطلاعات، اسرار، جهان صنعت، مردم‌سالاري، آرمان روابط عمومي، جمهوري اسلامی، پول، فرهيختگان، تهران امروز، کارون و آفرينش نیز تذكر دريافت كردند. خبرگزاری ایلنا نیز تذکر دریافت کرد.
6) در پی موج فیلترینگ سایت های خبری مدرسه فمينيستی، سحام نيوز، نوانديش امروز، نوروز، خبرگزاري مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا)، امیرکبیر و تا آزادي زندانيان سبز فیلتر شدند. سایت های جامعه بهایی ایران به ‌نام‌های نقطه نظر، ولوله ‌در شهر، شناخت بها’‌الله، دستخط‌های بیت‌العدل، سایت معرفی سایت‌های بهایی، سرویس خبری جامعه بهایی و نگاه نیز فیلتر شدند.
7) وبلاگ سهيل محمودي، شاعر و کارشناس ادبي فيلتر شد.
8) سرويس پيام کوتاه در مواقع خاص از جمله 13 آبان، 16 آذر، روز عاشورا و 22 بهمن با اختلالات گسترده‌ای روبه‌رو شد.
9) وب‌سايت راديو زمانه مورد حمله‌ قرار گرفت.
10) جواد ملیحی، پدر علی ملیحی روزنامه نگار و عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران در نامه ای به دادستان تهران از تحت فشار بودن، ضرب و شتم فرزندش در روزهای نخست بازجویی خبر داده است.
11) محمد علی رامين، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرد: « روزنامه‌هايى كه تذكر مى‌گيرند يا توقيف مى‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌اى هستند كه همه فضاى مطبوعات را آشفته مى‌كنند و ما با توقيف آنها سعى در تلطيف اين فضاى آشفته را داريم.» این در حالی است که سيروس سازدار، نماينده مرند و جلفا می گوید: «نمايندگان تاكنون چندين ‌بار با تذكر و همچنين تهيه سئوال از وزير ارشاد در خصوص برخورد معاون مطبوعاتى وى با رسانه‌ها به وزير ارشاد در مورد اين اقدامات هشدار داده‌اند، اما گويا تاثيرى نداشته است.»
12) در حاشيه دهمين نمايشگاه تله‌كامپ، روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه مورد اعتراض خبرنگاران خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مختلف به دليل ناهماهنگي‌هاي موجود قرار گرفت، به آنها توهين كرد كه مدير ارتباط با رسانه‌هاي اين روابط عمومي به جاي پاسخگويي به خبرنگار ايلنا، در مورد اين اعتراض تنها به اين جمله اكتفا كرد، « دهنت را ببند.»
13) دادستان تهران تاكيد كرد: « اصحاب رسانه‌ حق ندارند اخبار قضايي را تنها با يك منبع آگاه انتشار دهند، مطبوعات مكلف هستند منبع اخبار را قيد كنند تا ما به سوي آن شخص رفته و از اطلاعات جزئي‌تر آگاه شويم.»
14) فرمانده نيروي انتظامي در رابطه با نظارت پليس به فضای مجازی گفت:‌ پليس بايد در فضای مجازی نظارت بيشتری داشته باشد اما هر بار كه در اين زمينه ورود كرديم رسانه‌ها و افرادی كه پز روشن‌فكري دارند به ما حمله کردند و ما هم عقب‌نشيني کردیم.
15) معاون مبارزه با جرائم رايانه ای پليس آگاهی ناجا با بيان اينکه پس از هشت سال قانون جرائم رايانه ای تصويب شد، گفت که طبق قانون دادستان کل کشور موظف شده است ليست هايی را تهيه کند.
16) آیت‌الله صادق لارِیجانی، رییس قوه قضاییه در دومِین جشنواره علامه حلی، با اشاره به افزاِیش ترجمه کتاب‌های فلسفی به فارسی گفت: باِید موج ترجمه کتاب‌هاِی غربِی در کشور مهار شود.
17) مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی درباره علل مخالفت و لغو کنسرت همایون شجریان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، گفت:‌ حضور نوازندگان زن در گروه موسیقی و ظرفیت بالای سالن که بیش از دو هزار نفر بود و ضریب امنیت و مدیریت سالن را پایین می‌آورد از عواملی لغو این کنسرت بود.
18) 46 تن از سینماگران ایران طی بیانیه ای خطاب به مردم ایران نسبت به حذف سینمای مستقل اعتراض کردند.
19) جعفر پناهی، فاطمه معتمد آريا و مجتبی ميرتهماسب، سه سينماگر ايرانی ممنوع الخروج شدند.
20) نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر مخرب پارازیت های ماهواره ای و مخابراتی بر وضعیت سلامت شهروندان تهرانی هشدار داده است.
21) پنج شبکه بزرگ بین‌المللی جهان، صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، دویچه وله، رادیو بین‌المللی فرانسه و رادیو بین‌المللی هلند پس از نشست خود در برلین بیانیه‌ای در مورد محدودیت‌های کنونی بر سر راه تبادل آزاد اطلاعات و اخبار در برخی کشورها از جمله ایران منتشر کردند.
22) علاءالدين بروجردي، رييس کميسيون امنيت ملي مجلس به خطر اطلاع رساني توسط سايت هاي اينترنتي اشاره کرده و از لزوم رسمي شدن فيلترينگ سايت ها سخن گفته است.
23) جهانگير هدايت برادر صادق هدايت اعلام کرد، تمام کتاب هايي که در 25 سال اخير با اجازه وزارت ارشاد چاپ شده اند در چهار سال گذشته اجازه تجديد چاپ نگرفته اند. وي افزود : آثار هدايت در کنار خيابان مثل مواد مخدر غيرقانوني به فروش مي رسد. وي گفت: افرادي هستند که پنهاني تمام آثار را چاپ و تکثير مي‎کنند و ما هرگز از آن با خبر نمي شويم.
24) انتشارات «باران» به مديريت حسين قليزاده، «اختر» به مديريت صمد آسياباني از استان آذربايجان شرقي و انتشارات «پيناز» از استان زنجان که سابقه طولاني در نشر کتاب هاي ترکي آذري دارند، به دستور هيئت ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از حضور در نمايشگاه سراسري کتاب ايران که در شهر اروميه برگزار شد، منع شدند.
25) جمعی از خانواده های روزنامه نگاران زندانی در ديدار با سيد محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ایران ضمن بيان نگرانی های خود در باره تعداد زياد روزنامه نگاران زندانی و صدور احکام سنگين برای آنها، به طور مشترک به گفته های محمدجواد لاريجانی، رييس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه که گفته بود هيچ روزنامه نگاری در جمهوری اسلامی به دليل اعتراض و يا حضور در تجمع در زندان به سر نمی برد ،اعتراض کردند.
26) محمدرضا حكیمی، استاد و نویسنده برجسته و صاحب الحیاة با انتشار پیامی عدم حضور خود در جشنواره فارابی را اعلام كرد.
27) از انتشار دوباره کتاب عکس هاي انقلاب مريم زندي جلوگیری به عمل آمد. کتاب بازرگان تا خاتمي نوشته داوود علي بابائي از انتشار دوباره باز ماند.همچنین از نمايش فيلم پاداش، ساخته کمال تبريزي ممانعت به عمل آمد.
28) به مطبوعات ایران گفته شد که حق ندارند در صفحه اول خود عکسی از آيت‌الله منتظری را به هنگام درگذشتش منتشر کنند و پيام‌های تسليت به شرطی که تحريک‌کننده نباشد به استثنای پيام رهبر انقلاب بايد در صفحات داخلی منتشر شود.
29) پیش از شروع مراسم سالگرد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، مقام های مسوول، محل برگزاری مراسم در امام زاده طاهر کرج را بستند و مانع از برگزاری مراسم شدند.
30) با اینکه سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته بود: « با حذف پادشاهان از کتب تاریخی درسی موافق نیستیم و موضوع حذف پادشاهان از کتاب های تاریخ در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود» اما در ادامه سیاست های دولت احمدی نژاد، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بر صحت شایعه ای که از چندی پیش مطرح بود، مهر تایید زد و با صراحت از تصمیم این وزارتخانه بر حذف سلسله های پادشاهی تاریخ 2500 ساله ایران، خبر داد: « شاه را حذف نکرده ایم، بلکه سلسله شاهنشاهی را از تاریخ کشور حذف کرده ایم.»
31) فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینما و تئاتر اعلام کرد: در پی تماسی که حراست وزارت ارشاد با مرکز هنرهای نمایشی داشته به من اعلام شد که اجازه فعالیت برون مرزی ندارم به همین دلیل از حضور در نمایش شاهنامه فردوسی بر اساس طرحی از محمد چرمشیر و کارگردانی استفان ویلد که قرار بود در آلمان و ایران اجرا شود، انصراف دادم.
32) میترا حجار بدستور حراست وزارت ارشاد ممنوع التصویر اعلام شد. ممنوع التصویر شدن هنرمندان به صورت شفاهی به آنها و تهیه کنندگان اطلاع داده می شود.
3- وضعیت دانشگاه ها و دانشجویان
درحالی که در نیمه دوم سال 1388 ده‌ها دانشجو در تهران، مشهد، شیراز، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و دیگر شهرهای ایران در بازداشت به سر می‌برند، محاکمه‌های غیرعلنی دانشجویان همراه با احکام سنگین زندان اوج گرفته است. « بازداشت گروهی»، « احضار و اخراج از سوی کمیته انضباطی » و « تعلیق تشکل‌های دانشجویی» سه موضوعی است که دانشجویان منتقد در این مدت با آن مواجه بوده اند. برخودها با دانشجویان منتقد در حالی صورت می گیرد که تاکنون عاملان حمله شبانه به کوی دانشگاه تهران در 25 خرداد ماه 1388 و خوابگاه دانشجویان دانشگاه شیراز و برخی دیگر از خوابگاه‌های دانشجویی از سوی مسوولان مربوطه معرفی نشده‌اند. این در حالی بود که آیت الله خامنه ای، مقام رهبری هم در شهریور ماه 1388 طی سخنانی از حمله شامگاه 25 خرداد به کوی دانشگاه تهران در کنار وقایع بازداشتگاه کهریزک به عنوان «جنایت‌» نام برد. از همین رو گفته شد که در حادثه کوی دانشگاه تخلفات بزرگی انجام شده که پرونده ویژه ای برای آن تشکیل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی آنان، به مجازات برسند.
عدم برخورد مناسب با عاملان این جنایت ها، حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد را به دنبال داشت. امری که محمود ذوقی دادستان مشهد هم در واکنش به حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان، اقدام آنان را غیر قانونی اعلام کرد و گفت که نگهبانی این دانشگاه به خاطر ورود افراد غیر دانشجو مقصر است. وی در عین حال مراسم عزاداری محرم دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه را هم « غیر قانونی » اعلام کرد و گفت که 61 تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و 9 دانشجوی دانشگاه غیر دولتی سجاد نیز بازداشت شده‌اند.
بنابراین آنچه در خصوص وضعیت دانشجویان در نیمه دوم سال 1388 قابل اعلام است، به شرح زیر به اطلاع می رسد:
الف – بازداشت ها:
1) مهدی عربشاهی، میلاد اسدی، بهاره هدایت، مرتضی سمیاری و عباس حکيم زاده چهار عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور( دفتر تحکیم وحدت)، بازداشت شدند.
2) کاظم رضایی، سعید خسروآبادی، سعید لطفی، سعید آگنجی، مسعود مهدوی فر، سیدمحمد حسینی، سیدمحمدمحسن موسوی، سبحان حیدری، نجمه رنجبران، بنایی، علی جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، احمد عارف، طاهری، صفرپور، احسان پورسلطان، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی، باقری، بنایی، جلالی، علی صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، مسیح الله حقیقت، راضیه جعفری، ايوب پورفتحی، علی صالح پور، راضيه جعفری، سبحانه حیدری، مسعود مهدوی فر، ابوالاحراري از دانشجویان دانشگاه شیراز بازداشت شدند.
3) تارا سپهری‌فر، ميترا عالی و امين وطانی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هستند که بازداشت شده اند. حميد عظيمی، محمد اسعدی، سعيد قاسمی، امين عربی، علی مطلبی، کورش يکان و محسن ادبی پور، محسن پريزاد، سياوش بيگ مديان، ايزد جابری و مسعود مرادی دانشجویان پلی تکنیک، واحد تفرش و نیز پويا شريفی دانشجوی کارشناسی ارشد پلی تکنيک بازداشت شدند.
4) مهدي ابراهيمي ذاكر، امين مرزبان، نويد نجار، پدرام ياوري و بشير سرهنگي پنج دانشجوی دانشگاه جندی شاپور اهواز بازداشت شدند.
5) عليرضا و سجاد مرادی، مجتبی‌ هاشمی، حمیده قاسمی، علی اکبر اعجمی، امین نظری، محمدعلی رفیعی، حمید یحیوی، اسماعیل ایزدی خواه، علی رفیعی، صادق انسانی، سجاد ساده، محمد حسین مشاعی، اردشیر بانگیان، امین بنی هاشم، زهرا توسلی، علیرضا خالصیان، حمید سوزنده، سینا ولایی، خسرو مقصودی، آرش احسان زاده، فرزاد کلبعلی، نوید سلطانپور، عباس غلام حسينی، نیلوفر اثباتی، بردیا نجاری، سجاد معافی، محسن مریزاد و جعفر طهماسبی، رضا یاری، رضا رحیمی، علی تسنیمی، مهدی بلخاری، طاهر دهخوارقارنیان، غلام محمدی، محمدجعفر طهماسبی، طاهر دهخوارقارنیان، محمدجعفر طهماسبی، امجد کردنژاد، ناصراحمدی و عباس کاکايی، هژیر کرد نژاد، سهراب كريمی- دانشجویان دانشگاه تهران- بازداشت شدند.
6) جاوید حاج همتی، عباس قادری و میثم حسنی، دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بازداشت شدند.
7) امیر مقدم، علی خجسته، معین مین باشی، توحید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته، علی لطیفی، حسین قابل، عارف ناظر مقدم، میترا فرهنگ، عادل طائی نیا، فرشاد عزیزی، ایمان ابراهیمی، محمد تقی جهانبخش، محمد رضا لطفی، امیر شیبانی، توحید تمدنی، محسن بیات، حمید تمدنی، مهدی گیلانی، مهران هدشی، آرشام دامغانی و امیر ثابت مقدم و افتخار برزگریان دانشجویان دانشگاه های مشهد هستند که بازداشت شده اند.
8) نیما عمرانی، مجید عسگری، مصطفی ریسمان باف، طهمورث صفری، شهاب محمّدی، ابراهیم نوحی، علی صدّیقی، پویا حمداللهی، پویا دریایی،‌ هادی نجفی، علیرضا ابوفاضلی، یاسر خسروی زاده، روح‌الله صحرایی و علیرضا ابوفاضلی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بازداشت شدند.
9)علی سپندار، بهزاد پروین، امین استادی و میلاد گاراژیان دانشجویان دانشگاه بیرجند، بازداشت شدند.
10) جهانگیر عبداللهی، سروه ویسی، آمانج حیدری، پخشان عزیزی، لیلا محمدی، احمد اسماعیلی، هژار یوسفی، عبدالله عارفی، ادریس مولودی، علیرضا مرادی، امجد کردنژاد، میلاد ویسی، رشید اسماعیلی، فواد شمس، محسن عبدی، حسین رونقی، امير احسان تهراني سخاوت، نيما گلزاري، نادر احسنی و خواهرش الهام احسنی، ليلا محمدی، سید منصور موسوی، مازیار سمیعی، اردوان تراکمه، نازنین فرزانجو، البرز محبوب خواه، احسان میر سعیدی، گلناز توسلی، مريم کريمی، ابوالفضل کريمی، شاهین فضلی، محمد مختاری، سجاد پیرفلک، البرز زاهدی، فرزان رئوفی، مرتضی اسدی، حسین رحیمی، نیک زاده، سجاد طاهر زاده، مصطفی منفرد، حسن کریمی، سهند بختیار پور، پیام پیکری، موسی وند، حمید قهوه چیان، علیرضاموسوی، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیرکاظم پور، احمد اسماعیلی، آمانج رحیمی، لیلا محمدی، رضا بنی طبا، حسین مطلوبی، تقی جعفری، سامان بزرگی، مبین عرب، مونا شایان، فرزام معینی، میلاد فدایی، بابک غياثی، اشکان ذهابيان، سياوش رضاييان، بهنام فرازمند، زاوش گرايلی، مهدی داوديان، علی مشمولی، فرزاد اسلامی، اميرحسين چيت ساززاده، امين حيدری، مجيد شهرابی، احمد ميرطاهری، عليرضا زرگر، اميرکاظم پور، ياسر معصومی، رسول عالی نژاد، بهروز فريدی، آرش خاندل، مراد باصره، پيام حيدر قزوينی، فرهاد فتحی، سعيد سکاکيان، عطا عليزاده، بهنام نيک زاد، مصطفی شفیعی، عامر گلی و کاوه اولاد دانشجویانی هستند که بازداشت شده و یا تحت تعقیب قرار گرفته اند.
11) احسان عبده تبريزی، دانشجوی دکترای علوم سياسی دانشگاه دورهام انگلستان زمانی که برای استفاده از فرصت تعطيلات کريسمس و ديدار با خانواده به ايران بازگشته بود در فرودگاه بین المللی امام خمينی پاسپورتش توقيف و سپس بازداشت شد.
12) افشین کرمیان نسب، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی و فعال فرهنگی در کرمانشاه با وثیقه‌ 100 میلیون تومانی آزاد شد.
13) ايمان صديقي و محسن برزگر دو دانشجوي محكوم به حبس تعزيري دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل آماده گذراندن حبس شدند.
ب- محاکمه های قضایی:
1) رییس کل دادگستری اصفهان گفت که پرونده بیست نفر از بازداشت شدگان حوادث دانشگاه اصفهان به دادگاه تجدید نظر فرستاده شده و پرونده بیست نفر دیگر هم در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.
2) دادستان مشهد به روزنامه خراسان گفت که 19 نفر از دانشجویان بازداشت شده در این شهر به دلیل «خط دهندگی جریانات تشنج زا در دانشگاه‌ها» و به اتهام «اقدام علیه امنیت داخلی» محاکمه خواهند شد.
3) خضر رسول مروت دانشجوی کُرد دانشگاه ارومیه تفهیم اتهام شد.
ج – صدور احکام قضایی:
1) محمد امین ولیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پایه دامغان بازداشت و در دادگاه بدوی با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.
2) مجید توکلی، توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، 5 سال محرومیت از فعالیت سیاسی و نیز 5 سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. مرتضی سیمیاری به شش سال حبس، امید منتظری به شش سال حبس تعزیری، علی پرویز به سه سال حبس تعزیری، سلمان سیما به شش سال حبس تعزیری، ناصح فریدی به شش سال حبس و 74 ضربه شلاق، محمد يوسف رشیدی به 4 سال حبس تعزيری، شبنم و فرزاد مددزاده به پنج سال حبس و تبعيد، سهیل محمدی به 4 سال حبس تعزیری، محمد تابع محمدی به چهار سال زندان تعزیری، حامد کاووسی به سه سال حبس تعزیری، مهدی کلاری به دو سال و نیم حبس تعزیری، مهدی خدایی در دادگاه بدوی به 4 سال حبس تعزیری محکوم شدند. سياوش حاتم، سيدرضا جعفريان، پوريا شريفيان و مهدی مسافر هرکدام از این دانشجویان دانشگاه همدان به يک سال حبس تعزيری صادره از طرف شعبه يک دادگاه انقلاب همدان محکوم شدند. همچنین حسن سلامت دانش‌جوی رشته‌ جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به 4 سال حبس تعزيری محکوم شد. سید مسعود علوی دانشجوی دانشگاه آزاد ارومیه نیز به دو ترم تعلیق و دویست هزار تومان جزای نقدی و سی ضربه شلاق توسط دادگاه انقلاب شهر ارومیه محکوم شد.
3) مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، دو عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران به یک سال حبس محکوم شدند.
4) کاظم رضايی به 5 سال و 8 ماه حبس تعزيری، نظری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی به 4 سال حبس تعزيری، يحيی طاووسی دانشجوی دانشگاه شيراز به 3 سال حبس تعزيری، احسان کاووسی دانشجويی دانشگاه علوم پزشکی به 3 سال حبس تعزيری، علی جلالی دانشجويی دانشگاه پيام نور به 6 ماه حبس تعليقی و پرداخت 1 ميليون تومان جريمه نقدی، مجتبی حسينی دانشجوي دانشگاه شيراز به 6 ماه حبس تعليقی، سعيد رضايی دانشجوي دانشگاه علوم پزشکی به 6 ماه حبس تعليقی و خيبر حسن پور دانشجوی دانشگاه شيراز به 6 ماه حبس تعليقی محکوم شدند. همچنین شعبه تجدید نظر دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، حکم چهار ماه حبس مسعود خیراتی سخنگوی سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی را تایید کرد.
5) مسيح الله حقيقت جو، استاد علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز به 5 سال حبس تعليقی محکوم شد.
د- احضار به کمیته های انضباطی و احکام صادره توسط این کمیته ها:
1) ده نفر از دانشجويان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین به نام های فرزام معينی، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی با حکم اخراج از دانشگاه و محروميت از شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها به مدت ۵ سال- حامد هنرخواه، دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی با حکم اخراج از دانشگاه - سيد روح الله ترابی، دانشجوی کارشناسی ارشد معدن با حکم اخراج از دانشگاه - فرشيد آذرنيوش، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی با حکم اخراج از دانشگاه- سعيد سکاکيان، دانشجوی کارشناسی حسابداری با حکم چهار ترم تعليق با احتساب در سنوات- فرهاد کياشمشکی، دانشجوی کارشناسی حقوق با حکم چهار ترم تعليق با احتساب در سنوات - سيد دانيال کرانيان، دانشجوی کارشناسي حقوق با حکم سه ترم تعليق با احتساب در سنوات - محمدرضا آقاياری، دانشجوی کارشناسی ادبيات فارسی با حکم سه ترم تعليق با احتساب در سنوات – کاظمی، دانشجوی کارشناسی ارشد معدن با حکم دو ترم تعليق با احتساب در سنوات - پيام حيدرقزوينی، دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی با حکم دو ترم تعليق با احتساب در سنوات مواجه شدند.
2) 14 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول از جمله امید آزادی با حکم تبعید به واحدی خارج از منطقه- حسین رحیمی با حکم محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال- جمشید جمشیدی با حکم محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال- رضا پریدار با حکم تبعید به واحدی در داخل منطقه- میترا پریدار با حکم محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال- غفور فرخیان با حکم تبعید به واحدی در داخل منطقه- حسین ناهیدی با حکم محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال- حسین بیاتی با حکم محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال- دارا صباحی با حکم تبعید به واحدی در داخل منطقه- حسن بقایی با حکم محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال- رضا دیناروند با حکم تبعید به واحدی خارج از منطقه- نگین علیزاده شیرازی با حکم محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال- سعیده محقق با حکم محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال- محمدرضا جعفری با حکم تبعید به واحدی در داخل منطقه، مواجه شدند.
3) فرشاد عزیزی دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد و کوهیار گودرزی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف از دانشگاه های محل تحصیل خود اخراج شدند.
4) سروش شکارچیان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پی حکم کمیته انضباطی به دانشگاه یزد تبعید شد. در همین حال تایماز امیراصلانی، یکی دیگر از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز به علت تجمع اسفند ماه در این دانشگاه که در اعتراض به حکم صادره برای دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه بود به شش ماه تعلیق از تحصیل محکوم شد. مسعود حیدری فر و آرش راییجی به یک ترم و سیامک یاقوتی به دو ترم تعلیق ازتحصیل محکوم شده اند و احکام قطعی دریافت کرده اند.
5) مسعود اینانلو و آرش موسوی دو دانشجوی دانشگاه سمنان از ادامه تحصیل به مدت دو ترم محروم شدند.
6) محمد شوراب (دبير تشکل آسا) به دوترم تعليق و تبعيد به واحد بندر انزلی، حسين معصومی (از اعضای تشکل آسا) به دوترم تعليق و تبعيد به واحد شهر مجلسی، امير منشاری (مديرمسئول نشريه دانشجويی پندار و عضو تشکل آسا ) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد مراغه، فرزاد اسلامی (مدير مسئول نشريه دانشجويی بينش و دبير اسبق کانون دانشجويان مسلمان ) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد اليگودرز، آرمين شريفی (دبير صنفی تشکل آسا و مدير مسئول نشريه سکوت) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد علوم تحقيقات فارس، رضا علی زمانی (دبيرفرهنگی تشکل آسا و مدير مسئول نشريه فرصت) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد گرمسار، ميلاد پور عيسی ( سخنگوی تشکل آسا) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد تنکابن، حسام نصيری (مدير مسئول نشريه آرمان) به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد آمل و علی مظلوم الحق از اعضای تشکل آسا به يک ترم تعليق و تبعيد به واحد شهريار محکوم شدند.
7) عماد بهاور، دانشجویی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بابل به دلیل فشار برخی نهادها بر دانشگاه از ادامه تحصیل باز ماند. محسن برزگر با حکم یک ترم تعلیق با احتساب سنوات و یک ترم تعلیق بدون احتساب سنوات که از قبل معلق شده بود و اکنون اجرایی شده، نیما نحوی با حکم یک ترم تعلیق بدون احتساب سنوات و دو ترم محرومیت از امکانات رفاهی نظیر خوابگاه و وام ، محمد علمی (دبیر اجرایی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بابل) با حکم یک ترم تعلیق بدون احتساب سنوات و دو ترم محرومیت از امکانات رفاهی نظیر خوابگاه و وام ، حسام الدین باقری (دبیر سیاسی انجمن اسلامی) با حکم یک ترم تعلیق با احتساب سنوات، ایمان صدیقی با حکم یك ترم تعلیق با احتساب سنوات، كاوه دانشور با حکم یك ترم تعلیق بدون احتساب سنوات، سیاوش سلیمی نژاد با حکم توبیخ کتبی با درج در پرونده، امیرکسری کیانی (سرپرست سابق شورای صنفی) با حکم توبیخ کتبی با درج در پرونده، راضیه دیلم صالحی (دبیر زنان انجمن اسلامی) با حکم توبیخ کتبی با درج در پرونده، معین اسلامی جم (دبیر تشکیلات انجمن اسلامی) با حکم توبیخ کتبی بدون درج در پرونده مواجه شدند.
8) امید اخواص به 2 ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات، امیر معدنچی به 2 ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات، مریم عباسی به 2 ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات، امیر ناظمی به 1 ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات، امیر خیرخواهان به 1 ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند. این پنج نفر دانشجوی دانشگاه های اراک هستند.
9) مسعود صالحی دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان با حکم کمیته انضباطی به 2 ترم محرومیت از تحصیل و پس از آن تبعید محکوم شد. شهریار حسین بر عضو انجمن اسلامی ادبیات به حذف دو ترم با احتساب سنوات و پیشنهاد اخراج به کمیته انضباطی مرکزی، امین صالحی عضو انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات و پیشنهاد اخراج به کمیته انضباطی مرکزی، ستار محمودی دبیر انجمن اسلامی اقتصاد به حذف دو ترم با احتساب سنوات، سینا قاسمی دبیر انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات، سجاد بریمانی عضو انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات، محسن خوش نیت عضو انجمن اسلامی اقتصاد به حذف دو ترم با احتساب سنوات، علی لطفی عضو انجمن اسلامی مهندسی به حذف دو ترم با احتساب سنوات، میثم شمسی عضو انجمن اسلامی ادبیات به حذف دوترم، حسین رستگار به حذف دو ترم، آرمین قرا گزلو به حذف دو ترم توسط کمیته انضباطی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان محکوم شدند. همچنین حراست این دانشگاه، علی پارسا دبیر سابق انجمن اسلامی ادبیات و مرتضی سیمیاری دبیر سابق انجمن اسلامی اقتصاد و عضو کنونی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را به دانشگاه ممنوع الورود اعلام کرد. سکینه فرسنگی، دانشجوی ترم آخر رشته شیمی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پایه و مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان به یک ترم محرومیت از تحصیل به صورت قطعی و یک ترم محرومیت از تحصیل به صورت تعلیقی، مسعود صالحی دانشجوی ترم اول رشته شیمی این دانشگاه نیز به دو ترم محرومیت از تحصیل و پیشنهاد انتقال به دانشگاهی دیگر محکوم شدند.
10) پریسا رهنما بر اساس احضاریه ای به كمیته انضباطی دانشکده خبر فراخوانده شد
11) میلاد عیسی پور، دانشجوی ترم آخر روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد تهران جنوب .به تنکابن تبعید تحصیلی شد.
12) مصطفی آهوخوش با حکم یک ترم تعلیق و محروم از استفاده از امکانات دانشگاه برای تمام دوران تحصیل، پیام پیکری با حکم اخراج از دانشگاه، خسرو موسی وند با حکم ممنوع از گرفتن مدرک تحصیلی، حجت عربی با حکم یک ترم تعلیق از تحصیل، سهند بختیار پور با حکم یک ترم تعلیق (حکم بدوی)، امین نیکزاده با حکم 2 ترم تعلیق (حکم بدوی) مواجه شدند. این افراد دانشجوی دانشگاه صنعت نفت آبادان هستند.
13) علی صالح پور، احسان هاشمی، پویا مهرگان، اشکان قندی و پرنيان تقی زادگان هر کدام به 2 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند و سجاد فتاحی و امیر يلدایي با حکم توبيخ کتبی و درج در پرونده روبرو شدند. سعيد خسرو آبادی به 1 ترم و ممنوع الورودی به دانشگاه، شهاب بهرامی نژاد به 2 ترم و مسعود مهدوي فر و محدثه محوی شیرازی هرکدام به 1 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. همچنین خدیجه قهرمانی و سید محمد حسینی به اخراج از خوابگاه محکوم شدند. پرنيان تقي زادگان و امير يلدايي دو دانشجوي رشته حقوق دانشگاه شيراز نیز از سوي كميته انظباطي به ترتيب به دو ترم محروميت از تحصيل و توبيخ كتبي محكوم شدند. با احکام کمیته انضباطی دانشگاه شیراز، سیدمحمد حسينی و خدیجه قهرمانی به اخراج از خوابگاه و ندا اسکندری به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.
14) میلاد اسدی، مهناز ربانی و رها لک هر کدام به دو ترم با احتساب سنوات و بهنام صفري و پويان كرمي هر كدام به يك ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده اند.
15) دانشگاه علامه طباطبایی طی حکمی به سليمان محمدی، امير يعقوبعلی و پوريا پشتاره اعلام کرد به مدت يک ترم از تحصيل محروم هستند و حق ورود به دانشگاه را ندارند.
16) سیامن غیاثی دانشجوی رشته ریاضیات محض، اشکان مسیبیان دانشجوی مهندسی مکانیک، بابک غیاثی دانشجوی رشته زراعت و محمدحسین فرجی دانشجوی دانشکده دامپزشکی، چهار دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه، هرکدام به دوترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از کلیه تسهیلات رفاهی محکوم شده و به دانشگاه نیز ممنوع الورود شده اند. همچنین محمدحسین فرجی از خوابگاه اخراج و اشکان مسیبیان مبلغ 500 هزار تومان جریمه شد.
17) مهران عباسی زاده، فاروق معروفی، محمد قدس، هادی بینش، حسن افشاری، سامان جوادی نژاد، امین شجاع، سعدی سپانتا، محمد شریفی، صدرا بلوکی، امجد صالحی" هر کدام به یک یا دو ترم منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات از سوی کمیته انضباطی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم محکوم شدند. همچنین حکم دبیری حسن افشاری، سامان جوادی نژاد، سعدی سپانتا نیز لغو شده و این دانشجویان ملزم به پرداخت خسارت دوره ی دبیری خود شده اند.
18) نشریه «اندیشه آزاد» نشریه دانشجویی در سطح دانشگاه های استان مرکزی با دریافت حکم توقیف موقت، درحالی که آماده انتشار ویژه نامه 16 آذر خود بود، از ادامه انتشار باز ماند. همچنین نشریه دانشجویی« گلاوژ» دانشگاه خواجه نصیر توقیف شد.
ه- سایر موارد:
1) محمد شریف وکیل پایه یک دادگستری و عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر طی حکمی از طرف جمشید صالحی صدقیانی، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی، از ادامه تحصیل در مقطع دکترا محروم شد.
2) عبدالله رمضانزاده از تدريس در دانشگاه تهران محروم شده است و هيچ واحد درسی برای تدريس به او ارائه نشده است. همچنين گفته می شود حقوق دانشگاهی محسن ميردامادی نيز قطع شده است.
3) مرتضی مردیها، حمیدرضا برادران شرکا، محمد ستاری فر، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بازنشسته شدند. گفتنی است به جز ستاری فر بقیه این استادان علاوه بر بازنشستگی، ممنوع التدریس نیز شده اند. همچنین بنا بر اخبار واصله حقوق دکتر طائی و دکتر شریف آزاده، رئیس گروه کشاورزی دانشگاه علامه نیز قطع شده است. سيدعلی آزمايش، حسين شريفی طراز کوهی و محمدرضا ضيايی بيگدلی سه استاد مطرح حقوق در دانشگاه علامه طباطبايی نیز بازنشسته و یا مستعفی شدند.
4) عباس کاظمی، استاد دانشگاه تهران به دليل شرکت در تشييع پيکر آيت الله منتظری اخراج شد.
5) بر تشکل‌های دانشجویی همچنین فعالیت « مجمع اسلامی دانشگاه سمنان » را در اقدامی مشابه با شکایت بسیج دانشجویی برای سه ماه متوقف کرد. خبرگزاری مهر به نقل از غلامحسين نوروزی، دبير هيات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران خبر داد که مجوز فعاليت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران لغو شده است.
6) سینا شکوهی عضو دانشجویان و دانش‌ آموختگان لیبرال و محمدرضا احمدی از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز بازداشت شدند. سورنا هاشمی، علیرضا فیروزی و امیرحسین فتوحی ( دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان)، وحید عابدینی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و و برادرش نوید عابدینی بازداشت شدند.
7) دادگاه انقلاب شهر سقز حکم یک سال و دو ماه زندان و دو سال تبعید به کرمان (سیرجان) را برای بختیار خوشنام، دانشجوی اخراجی رشته علوم سیاسی دانشگاه زنجان صادر کرده است. مجید دری، عضو شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویی به 11 سال حبس تعزیری، ضیا نبوی عضو شورای دفاع از حق تحصیل دانشجویی به 15 سال زندان، سروش ثابت دانشجوی ستاره دار توسط شعه 36 دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعزیری، یاشار قاجار دبیر سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک به دو سال حبس تعزیری با تعلیق 5 ساله، 148 ضربه شلاق ، 100هزار تومان جریمه، پیمان عارف به یک سال حبس تعزیزی و 74 ضربه شلاق، عاطفه نبوی، فعال سابق دانشجویی به 4 سال زندان محکوم شدند.
8) راضیه جعفری، دانشجوی محروم از تحصیل رشته جامعه شناسی دانشگاه شیراز که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب شیراز به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود پس از تائید حکم در دادگاه تجدید نظر استان به بخش اجرای احکام دادگاه انقلاب ارجاع شد.
9) جواد عليزاده، دانشجوی محروم از تحصيل و فعال حقوق پس از تحمل يک سال حبس از زندان ديزل آباد کرمانشاه آزاد شد.
10) در جريان بررسي صلاحيت های كانديداهای شوراي صنفی دانشگاه علوم پزشکی شيراز تعداد زيادي از دانشجويان فعال اين دانشگاه رد صلاحيت شدند.
11) جمعی از دانشجويان کاردانی فنی و حرفه‌ای در اعتراض به حذف مقطع کارشناسی ناپيوسته برای فارغ‌التحصيلان سازمان فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های دولتی در مقابل مجلس تجمع کردند.
12) غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقيقات و فناوری با اعلام خبر آماده اجرا شدن « سند تحول فرهنگی آموزش عالی کشور » که دارای يک مانيفست برای مشخص کردن زيربناهای اين برنامه است، گفت که حاکم کردن بينش توحيدی در همه عرصه‌های زندگی دانشجويان، اعتلا و تعميق معرفت و بصيرت دينی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و معارف اهل بيت (ع) اعتلای هويت ارزشی و منزلت دانشگاهيان و احيای جايگاه علم و صيانت از کرامت دانشگاه و همچنين حفظ و ترويچ ارزش‌های انقلاب اسلامی با تکيه بر انديشه‌های دينی و سياسی امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری و ... از مهم‌ترين محورهای اين مانيفست هستند.
13) احسان اعتبار دانشجوي ورودي 87 رشته فيزيك هسته اي دانشگاه اروميه روز دوشنبه 25 آبان ماه بر اثر انفجار ناشي از نشت گاز از پنجره طبقه چهارم خوابگاه به بيرون پرت شد و متاسفانه به دليل جراحات وارده دو روز بعد در بيمارستان امام خميني اروميه فوت كرد.
14) کامران دانشجو؛ وزیر علوم تحقیقات و فن آوری، خواستار نظارت بر اساتید دانشگاه‌ها شد. به گزارش خبرگزاری دولتی « ایرنا»، کامران دانشجو روز پنجشنبه در یک سخنرانی گفت: « اساتید باید بر اساس جهان‌بینی اسلامی و منافع نظام سخن بگویند.»
15) رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان در نامه هايی به خانواده های ۵۰ دانشجوی اين دانشگاه به آنها در مورد فرزندانشان که «دانشجويان خاطی» توصيف شده اند، اخطار داده است. عليرضا قربانی، رئيس اين دانشگاه به خبرگزاری مهر گفته است که در اين نامه ها، «به خانواده های دانشجويان خاطی، در مورد روند و چگونگی ايجاد اغتشاش توسط فرزندانشان در حوادث پس از انتخابات، اطلاع رسانی شده است.
16) محمد پورعبدالله به شش سال حبس و علی کانطوری به 32 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
17) کامران آسا برادر دانشجوی جان‌باخته کیانوش آسا به همراه یکی از بستگان خانوادگى و دوست کیانوش به نام بیژن رضایی در تهران بازداشت شدند.
4- وضعیت زنان
اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در کمپین یک میلیون امضا یکی از موارد اتهامی فعالان زن است.
1) منصوره شجاعی از فعالان اولیه کمپین یک میلیون امضا، سمیه رشیدی، فرزانه قاسمي، مريم ضياء و مهدیه گلرو به همراه همسرش وحید لعلی پور، بهار تراکمه، مهین فهیمی، زهره تنکابنی، محبوبه کرمی، مرجان صفری، پروین جواد زاده، آسو کلاه قوچی، نازنین حسن نیا، سحر قاسمی نژاد، سعیده میرزایی، سما بهمنی، شمیم زین العابدین، ماه‌فريد منصوريان، آتيه يوسفی، طاهره رياحي، زهرا جباری، پروانه راد، منیره ربیعی عذراسادات قاضی میرسعید،نازنین فرزان جو، ملودی محمودی زنگنه، نیلوفر هاشمی آذر، نفیسه اصغری، زویا حسنی، نگین درخشان، سولماز علیمرادی، مهرانه آتشی، سمیه عالمی، فرزانه زینالی، ناهید کوه شکاف بازداشت شدند.
2) مهرنوش اعتمادی و هایده تابش از فعالان حوزه زنان در اصفهان بازداشت شدند. راحله عسگری زاده و وحیده مولوی بازداشت شدند.
3) جلوه جواهري و كاوه مظفري، از فعالان كمپين يك ميليون امضاء، به دادگاه انقلاب احضار شدند.همچنین خديجه مقدم، جلوه جواهری، کاوه مظفری، مريم مالک و آیدا سعادت جهت ارائه توضیحات احضار شده اند.
4) سمیه فرید، فعال حقوق زنان درحالی که پیگیر امور مربوط به بازداشت همسرش، حجت ( سیاوش) منتظری بود، بازداشت شد.
5) نيروهای امنيتی و انتظامی مانع از شکل گيری تجمع مادران عزادار در پارک لاله تهران شدند. در همین حال فاطمه رستگار زاده، بهناز حضرتی، صديقه شکری، طيبه خنج منش، معصومه حيدری مقدم، ليلا حسينی، فرزانه حسينی، معصومه صداقت، نجمه افروزه، مينا قلی زاده، آذر کوه گيلانی، منصوره بهکيش، يلدا حسينی، فاطمه موذن زاده، طيبه عاطف راد، ياسمن بهمن، ژيلا کرم زاده مکوندی، شکوفه ضيايی مقدس، زيبا کريمی، اعظم سقايی، ليلا سيف الهی، مستانه ضيايی و افسانه نوروزی از مادران عزادار بازداشت شدند. عمده‌ترين خواسته مادران عزادار پاسخگويی مقام‌های جمهوری اسلامی در باره کشته شدن، ناپديد شدن و يا مجروح شدن معترضان است.
6) آیدا سعادت تبرئه شد.
7) سيمين بهبهانی، شاعر معاصر و ژینا مدرس گرجی، فعال کمپین یک میلیون امضا ممنوع الخروج شدند.
8) در آذر ماه سال 1388 تعداد 34 هزار و 549 تماس با خط ملی مشاوره اعتیاد برقرار شده که 70 درصد تماس گیرندگان را زنان تشکیل می‌دادند. اکثر سوالات مربوط به درخواست معرفی مراکز درمانی، تمایل به کسب آگاهی در مورد شیوه کمک به فرد معتاد، نحوه‌ درمان، نشانه‌ها و عوارض مواد مصرفی بوده است. بیشترین تماس‌ها از استان تهران و سپس به ترتیب از استان‌های کرمان، فارس، یزد، اصفهان و مرکزی و کمترین تماس‌ها از استان‌های گلستان، ایلام، آذربایجان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
9) غلامعلی نادری، مدیر کل دفتر آموزش های آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم از بررسی راه اندازی چهار دانشگاه تک جنسیتی در تهران و شهرستان ها خبر داد. از سوی دیگر کامران دانشجو، وزیر علوم درباره‌ تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها گفت: ما به دنبال ترغیب دانشگاه‌های غیرانتفاعی به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌های پسرانه یا دخترانه هستیم. به این ترتیب حجت‌الاسلام فضل‌علي، نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسي با اعلام موافقت با طرح تك‌جنسيتي كردن دانشگاه‌ها معتقد است كه تحصيل دانشجويان دختر و پسر به صورت مختلط در دانشگاه‌ها باعث به وجود آمدن دوستي‌هايي مي‌شود كه عوارض خطرناكي به دنبال دارد و البته اين عوارض اجتناب‌ناپذير است زيرا اگر گوشت را جلوي گربه بيندازی غيرممكن است كه گربه گوشت را نخورد.
10) مجید نامجو، وزیر نیرو در دهمین گردهمایی مشاوران امور زنان وزارت نیرو، با استقبال از طرح « اشتغال در خانه بانوان کارمند» تاکید کرد: باید به جای « وقت – مزدی» به سمت « کار- مزدی» برویم و طرح پیشنهادی ستاد امور زنان و خانواده وزارت نیرو به وزارت کار و امور اجتماعی در این زمینه، در هیات دولت مطرح شد و مورد تاکید رییس دولت هم قرار گرفت.
11) محمود اسلامیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، تاکید کرد: « ما معتقد به مرزبندی میان زنان و مردان هستیم.»
12) استاندار سمنان خواستار زنانه – مردانه شدن اتاق ادارات شد.
13) ) رئيس پليس فرودگاه‌هاي كشور تصريح كرد: با دختراني كه در فرودگاه‌هاي كشور حجاب خود را رعايت نكنند يا لباس مرانه بپوشند، برخورد مي‌شود.
14) صبا واصفی، پژوهشگر که از سال 1385 در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تدریس بود، از تدریس منع شد. سمیرا صدری، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران نیز پس از هفت سال حضور بر سر کلاس های درس از تدریس محروم شد.
15) 25 میلیون زن خانه دار از بیمه تأمین اجتماعی محرومند و با اجرای طرح تحت پوشش قرار دادن زنان خانه دار، به خاطر وجود مشکلات قانونی و نبود بودجه لازم، تنها حدود 5 میلیون زن تحت پوشش قرار گرفته اند.
16) به گفته ناصر نجاران، رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی، سن دختران فراری در این استان کاهش یافته و به 17 تا 20 سال می رسد.
5- اعدام و قطع عضو
در این ارتباط گزارش پاییز و زمستان 1388 به شرح زیر است:
الف- نوجوانان:
1) مهدی اسماعيلی، 26 ساله که به جرم قتل در سن 19 سالگی به مدت 7 سال در اندرزگاه 5 زندان رجايی شهر کرج بسر می برد از سوی اجرای احکام، حکم اعدام در موردش اجرا شد. بهنود شجاعی اعدام شد.
2) نوجوان 17ساله ای که مدعی است به خاطر خنديدن يک جوان به خواهرش او را با چاقو کور کرده است پس از محاکمه در دادگاه به قصاص چشم محکوم شد.
ب- سایر موارد:
1) عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران تعداد محکوم به اعدام‌شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون احکام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيری می‌شود.
2) محمدرضا علي‌زماني و آرش رحماني‌ پور اعدام شدند. فسیح یاسمنی، زندانی عضو حزب دمکرات کردستان ایران اعدام شد.
3) شیرین علم هولی به اتهام محاربه از طریق همکاری با «پژاک» به اعدام و به اتهام خروج غیرقانونی از مرز به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه وی در تاریخ 28 آذر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار و حکم در 13 دی ماه به وکیل وی، ابلاغ شد. تاریخ تولد شیرین علم هولی سال 1360 است.
4) عبدالرضا قنبری يکی از بازداشت شدگان روز عاشورا به اعدام محکوم شد. امیر رضا عارفی در دادگاه بدوی به اتهام عضویت و فعالیت در انجمن پادشاهی به اعدام محکوم شد. دو زندانی کرد به نام های محمد امین عبدالهی و قادر محمد زاده اهل میرواباد شهر بوکان در دادگاه تجدید نظر شهر ارومیه به اعدام محکوم شدند. حکم قطعی اعدام محبت محمودی، پس از تحمل 9 سال حبس، توسط دیوان عالی کشور تایید شد. محمد امین آگوشی ساکن پیرانشهر به اعدام محکوم شد.
5) شعبه 12 دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی حکم سنگسار برای دو متهم به زنای محصنه به نام های «س. ع» و «ب. ج» را تایید کرد.
6) فردی به نام « س.م» به اتهام قاچاق مواد مخدر در کوی رمضان اهواز در ملاء عام بدار آویخته شد. دو زندانی در شهر قم به نام های « حميد. خ» و « زين العابدين. ق» به اتهام قاچاق مواد مخدر با حضور مقامات قضايی اعدام شدند. دادگستری کرمان از اعدام «روح‌الله.خ»، «سعید.م»، «شکرالله.ن»، «فریدون.ن» و «ذبیح‌الله.خ» به اتهام «قاچاق مواد مخدر و شرارت» خبر داد. حاج داد الله مرادزهی و خدايار رحمت زهی اعدام شدند. معاون دادستان تهران از اجرای حکم اعدام دو متهم جنايت لواسان خبر داد.
7) هیاتی از مجلس نمایندگان افغانستان که سفری به ایران داشته، گزارش داده است که بیش از سه هزار افغان در این کشور منتظر اعدام هستند.
8) دادگستری خوزستان با اعلام خبر قطع عضو یک مجرم به سرقت تصریح کرد: حکم قطع عضو "شوقی – ز" پس از طی مراحل قانونی و شرعی در محل زندان "کارون" اهواز به اجرا درآمد. وی با توجه به مدرک های موجود ، محارب بود و حکم سنگین بر اساس مبارزه قاطع با مجرمان خطرناک اجرا شد.
9) دو متهم 21 ساله به اسامی حبیب و محمد به اتهام تجاوز به عنف و قتل دختر 9 ساله‌ای در یکی از روستاهای حوالی کبودرآهنگ در استان همدان به دار آویخته شدند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
دولت ایران به موجب مجموعه تعهداتی که دارد، در مقابل ایرانیان و جهانیان مسئولیت داخلی و بین المللی دارد؛ بنابراین باید درتأمین برابری واقعی افراد و فراهم ساختن رفاه همگانی تلاش کند. با این حال در طول شش ماه دوم سال 1388 کمتر حوزه ای از زندگی ایرانیان اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شاخص امیدوار کننده ای را ترسیم می کند. این در حالی است که کارشناسان خط فقر شهری را بیش از 780 هزار تومان برآورد کرده‌اند. مرکز آمار 47 میلیون نفر را در قالب خانوار 6 نفره دارای درآمد کمتر از 780 هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که پیشنهاد شد تا در اصلاحيه بودجه سال 1388، برای حدود دو ماهی که به پايان سال باقی مانده است 100 ميليارد تومان ديگر به بودجه بسيج افزوده شود. بگفته فرمانده بسيج و نشريه «صبح صادق»، بودجه اين نهاد در سال 1367، 200 درصد افزايش پيدا کرده و بصورت جداگانه از اين بودجه، 50 ميليارد تومان نيز برای کمک به بسيجيان بيکار در نظر گرفته شده‌است. در سال 1388 هم بر اساس اعلام نشريه برنامه ارگان معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری، بودجه بسيج 45 ميليارد و 238 ميليون تومان افزايش يافت.
گزارش کانون مدافعان حقوق بشر در حوزه های اقتصادی و اجتماعی در فاصله زمانی پاییز و زمستان 1388 به شرح زیر است:
1- وضعیت معلمان
وضعیت معلمان در نیمه دوم سال 1388 حکایت از اعمال فشار بر فعالان حقوق معلمان در شهرهای مختلف ایران دارد.
الف- بازداشت:
علی اکبر باغانی، علیرضا جوادی، محمود بهشتی لنگرودی، محمود دهقان آزاد، اسماعیل عبدی، مهدیه بهلولی، خاتون بادپر، مجتبی قریشیان، عباس معارفی، محمد نوری و جوادپور و نیک نژاد اعضای بازداشت شده کانون صنفی معلمان ایران هستند که آزاد شده اند. محمد داوری و رسول بداغی هنوز در حبس بسر می برند.
ب- صدور احکام قضایی:
علی پورسلیمان، دبیر منطقه 9 تهران، به یک سال تبعید به شهرستان اسلام‌شهر و 35 ضربه شلاق محکوم شد.
ج- سایر موارد:
1) جشن روز جهانی معلم که قرار بود توسط انجمن صنفی معلمان استان کردستان برگزار شود از سوی مدیریت سیاسی استان لغو شد.
2) یکصد و ده تن از فرهنگیان استان تهران با امضاء نامه ای که برای ریاست قوه قضائیه ارسال شده است خواستار آزادی جعفر ابراهیمی شدند.
3) معاون پشتیبانی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران درباره علت عدم پرداخت حقوق ماهیانه فرهنگیان بازنشسته گفت: سازمان بازنشستگی با برخی از بندهای بازنشستگی پیش از موعد با وزارت آموزش و پرورش اختلاف دارد و به همین دلیل حقوق فرهنگیان بازنشسته پرداخت نمی شود.
2- وضعیت کارگران و کشاورزان
وضعیت اشتغال و امنیت شغلی در سال 1388 یکی از مهم ترین مشکل های جامعه کارگری در ایران بود. از سوی دیگر تعدادی از كارخانه ها به دليل ركود اقتصادي و حجم بي رويه واردات، ناچار شدند تا كارخانه خود را تعطيل و كارگران خود را اخراج كنند. نبود امنيت شغلي، آينده نيمه روشن، نازل بودن استانداردهاي بهداشتي و امنيتي محيط‌هاي كار و بي‌تفاوتي برخی مسوولان در برابر مشكلات، محورهاي اصلي مشكلات کارگران است. بحران های کارگری، به ويژه پس از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد در ايران شدت گرفته به گونه ای که ورشکستگی کارخانه ها را به دنبال داشته است. اين موضوع به نوبه خود، موجب عقب افتادگی در پرداخت حقوق کارگران بسياری از کارخانه ها برای چند ماه شده است. اين در حاليست که نرخ بيکاری، به گفته اکثر کارشناسان اقتصادی، دو رقمی بوده و بيش از ۱۱ درصد است. اين وضعيت که نارضايتی کارگران را به همراه داشته، اغلب به شکل اعتصاب و يا تجمع در داخل کارخانه ها و يا در مقابل ساختمان های دولتی و یا مجلس بروز يافته است. در اين ارتباط، می توان به اعتراض های کارگران شاغل در ايستگاه در دست احداث متروی پل ‌صدر، رانندگان کاميون های حمل ونقل کارخانه ذوب آهن اصفهان، لاستيک البرز تهران، کارخانه فرنخ ومه نخ قزوين، شهرک صنعتی فولاد و مجتمع فولاد آلياژی ملاير و کندلوس تنکابن اشاره کرد. پیش از این نيز گزارش هايی در مورد اعتصاب يا اعتراض کارگران کارخانه لوله سازی اهواز، صنايع مخابراتی راه دور شيراز، فاز سه پالايشگاه بزرگ آبادان و طرح توسعه پالايشگاه قديمی بندرعباس انتشار يافته بود. در کنار کارگران، کشاورزان نیز با مشکل هایی مواجه بوده اند. بر این اساس بخشی از مسایل کارگران و کشاورزان که کانون مدافعان حقوق بشر اخبار منتشر شده مربوطه را جمع آوری کرده، به شرح زیر است:
الف- بازداشت:
1) عمر مينايی، هادی تنومند و کريم فاتحی سه فعال کارگری بوکان بازداشت شدند. همچنین در جریان تجمعی در حمایت از کارگران دربند، وفا قادری، دیاکو قادری (فرزند 10 ساله وفا قادری)، صدیق سبحانی و همسرش، یدالله حمدی، کیومرث قادری، حبیب الله کله کانی، عرفان نادری، کاوه بهرامی، جمال خانی، واحد خانی، فایق سبحانی، کیو مرث سبحانی و ظهیر رضوی، 14 نفر از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری در حومه شهر سنندج دستگیر شدند. رضا رخشان مسوول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز بازداشت شد.
2) قربان علیپور، محمد حیدری، فریدون نیکوفرد و جلیل احمدی چهار تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه آزاد شدند.
ب- احکام قضایی:
1) محمد اشرفی، فعال کارگری جهت اجرای حکم یک سال زندان دستگير شد. علی نجاتی رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه بعد از این‌که خود را به شعبه اجرای احکام دادگاه شوش معرفی کرد،بازداشت و روانه زندان فجر دزفول شد. پژمان رحیمی از فعالان کارگری خوزستان به پنج سال حبس محکوم شده است که سه سال از آن به مدت پنج سال تعلیق شده است.
2) بیست تن از کارگران شرکت احیاگستران اسپادان در ذوب آهن اصفهان به دادگاه احضار شدند.
ج- سایر موارد:
1) کارگران کارخانه ریسندگی- بافندگی سیمین اصفهان با برگزاری تجمعی مقابل استانداری اصفهان خواستار توجه استانداری اصفهان به وضعیت و حل مشکلات خود شدند. جمعي از كارگران تونل توحيد به دليل عدم پرداخت حقوق معوق خود تجمع کردند. جمعی از کارگران شرکت متک از توابع مجتمع صنایع قائم رضا در دفتر این مجتمع دست به تجمع زدند.
2) محمد پارسا رئيس هيات مديره سنديکای صنعت برق گفت که به دليل بدهی دولت ۹۰۰ هزار کارگر در آستانه بی کاری قرار دارند. همچنین پارسا، از بیکار شدن بيش از هزار و 500 نفر از کارکنان کارخانه‌های عضو سنديکای صنعت برق ايران به دليل تعطيلی واحد توليدی خبر داد.
3) شرکت‌های مهندسی سازه و ناموران، بعنوان دو شرکت بزرگ طراحی و مهندسی و باسابقه در ایران، بدلیل عدم پرداخت بدهی‌شان از طرف کارفرماهای دولتی و عدم وجود پروژه فعال جدید در صنعت نفت و گاز کشور، جهت عقد قرارداد، در آستانه زیان مالی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
4) شرکت سندان ایران، سپهر الکتریک، بسته بندی البرز، ایران زاک، ماشین فلزات و گودال فلزات از جمله شرکت هایی هستند که تعدیل نیرو داشته‌اند.
5) دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت که در یک ماه گذشته بیش از 500 کارگر در واحدهای صنعتی استان قزوین اخراج شده اند.
6) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و سنوات معوقه و به دنبال نهمین تجمع در طول سال جاری کارگران شرکت واگن پارس اراک دست به اعتصاب غذا زدند.
7) جمعی از کارکنان شرکت تایدواتر در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی از به خطر افتن امنیت شغلی 2 هزار نفر ازکارکنان این شرکت ابراز نگرانی کردند.
8) جمعی از کارگران کارخانه چینی البرز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان برای ساعاتی جاده اصلی شهرک صنعتی البرز را بستند.
9) دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت که مدیریت شرکت اشکان چینی از کارگران به عنوان سپر انسانی برای اجرای خواسته‌های خود استفاده می‌کند.
10) نمايندگان مجلس در بررسي جزييات لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها با در اولويت قرار گرفتن روستانشينان و كارگران در تامين هزينه مسكن مخالفت كردند.
11) دبيراجرايي خانه كارگر يزد با تاكيد بر اينكه اكثر واحدهاي نساجي استان يزد مشكل‌دارند،گفت که نساجي‌هايي‌كه تا چند سال گذشته فعال بودند اكنون كم‌كاريا تعطيل شده‌اند.
12) مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت که کارخانجات فرآوری شیر بیش از 40 میلیارد ریال به دامداران استان یزد بدهکارند.
13) در پی پرداخت نشدن حقوق و مزايای کارگران پالايشگاه نفت آبادان، جمعی از کارگران اين پالايشگاه روز گذشته دست به تجمع اعتراضی زدند.
14) رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران با بیان اینکه بازار این محصولات به دلیل نابسامانی اقتصادی در رکود به سر می‌برد، از ورود انواع گردو وارداتی به صورت قاچاق و از طریق مرز‌های غربی به بازار خبر داد.
15) كاركنان دفتر مركزي كارخانه صنايع مخابراتي راه در ايران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود، براي چند ساعت از ورود سهامدار عمده و اعضاي هيات‌مديره به داخل ساختمان دفتر مركزي ممانعت به عمل آوردند.
16) جمعي از كارگران فصلي شرکت نیشکر هفت تپه به دليل پرداخت نشدن مطالبات معوقعه خود تجمع كردند.
17) رفتگران شهرداري خرمشهر بار ديگر اعتصاب كردند.
18) دبیر اجرایی خانه کارگر شهرری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی با بحران روبه‌رو هستند، گفت که مسوولان نمی‌خواهند برای آن فکری کنند.
19) مرتضی عراقچی، عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران و عضو هيات مديره اتحاديه توليد و صادركنندگان فرش ايران در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون تخصصی صادرات اتاق ایران با بیان اینکه « صادرات ایران مانند بیمار در حال فوت است»، گفت که دولت و مجلس به هیچ وجه با افزایش نرخ ارز موافقت نخواهند کرد. وی تصریح کرد که صادرات و کالاهای سنتی ایران در حال حذف شدن از بازارهای جهانی هستند و باید فکر جدی برای صادرات ایران شود.
20) نماينده استان گيلان در شوراي عالي استان‌ها گفت که ‌چطور مي‌شود برنج كشاورزاني كه با آب‌باران و يا آب پشت سد‌سفيدرود آبياري مي‌شود به برنج مسموم معروف شوند، اما به برنج وارداتي و خارجي مهر سلامت مي‌زنند؟ مودب‌پور در بيست‌وششمين اجلاس شوراي عالي استان‌ها با اشاره به مهاجرت‌هايي كه از روستا به شهرها به دليل يافتن شغل مناسب صورت مي‌گيرد تاكيد كرد که اگر اين رويه ادامه داشته باشد ديگر كمر كشاورزان راست نمي‌شود چرا كه تنها دو محصول چاي و برنج در روستا مانده و اگر آماري از مدارس ابتدايي در روستاها گرفته شود مشاهده مي‌شود كه تنها 15 تا 30 نفر در مدارس روستايي درس مي‌خوانند.
21) منصور بشمه، یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به دلیل فقدان واحد ایمنی ماهر در این کارخانه بر اثر یک سانحه در حین کار کشته شد.
22) فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل خواستار آزادی منصور اسالو و ابراهیم مددی دو عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی شد.
23) رهبر مژدهي آذر، رئيس انجمن داروسازان ايران اعلام کرد؛ «اگر تا 15 اسفندماه مطالبات شرکت هاي داروساز داده نشود، تهديد انجمن به قوت خود باقي است و در يک روز و در يک شرايط معين داروخانه ها با بيماران نقدي حساب مي کنند و بيماران را براي دريافت مطالبات به سازمان هاي بيمه گر ارجاع مي دهند.»
24) نورعلی اسدی از کارکنان شهرداری اندیمشک در مقابل فرمانداری این شهرستان اقدام به خودسوزی نمود. همچنین مردی که به همراه يک و نيم ليتر بنزين قصد خودسوزی در مقابل مجلس را داشت از سوی گشت پليس دستگير شد. اين مرد 55ساله گنبدی علت اين اقدامش را مشکلات مالی و معيشتی عنوان کرده است.
25) کارگران شرکت صنایع اراک بیش از 5 ماه است که حقوق نگرفته‌اند. جمعی از همسران کارگران که نزدیک به 50 نفر بودند برای اعتراض به این امر در مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده و دست به اعتراض زدند.
26) تعدادی از رانندگان نيسان T300 سايپا ديزل در مقابل مجلس تجمع كردند. اين تجمع‌كنندگان به ارائه بي‌كيفيت محصولات سايپا ديزل اعتراض داشته و معتقد بودند اين محصولات ناقص از ميان رانندگان كاميون و نيسان قرباني مي‌گيرد.
27) رييس سازمان نظام پرستاري كشور گفت که روح قانون تعرفه‌گذاري فرياد در درون خفته چندين ساله پرستاري است اما هم اكنون در بيمارستان‌ها به لحاظ پرداخت كارانه تبعيض غوغا مي‌كند.
28) رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از بیکار بودن 3 هزار و 200 عضو این سازمان در این استان خبر داد.
29) جمعی از کارکنان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در اعتراض به لغو اجباری قرارداد کاری خود در مقابل مجلس تجمع کردند.
30) آقایار حسینی دبیر اجرائی خانه کارگر آبادان اعلام کرد: کارگران لوله سازی خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن 13 ماه حقوق و مزایا خود در چهارراه نادری اهواز تجمع کردند. تعدادی از کارگران قسمت توزیع و پخش شرکت آرم نوش در اعتراض به روزمزد شدن، کارکنان این شرکت در محوطه وزارت کار تجمع کردند. آنها این امر را منجر به کاهش شدید حقوق و مزایای شان با وجود سابقه کاری چند ساله خود عنوان کردند. شرکت مذکور تمام پاداش و بن های این کارگران را حذف و به دلیل شکایت آنها به وزارت کار از ورود آنها به محیط کارخانه جلوگیری بعمل آورد.
31) محمد.ر 30 ساله کارگر چاپخانه واقع در چهارباغ اصفهان به دلیل کمبود امکان ایمنی در محیط کار، انگشتان دست چپ خود را از دست داد.
32) کارخانه فیبر بابلسر 45 کارگر قراردادی خود را از کار اخراج کرد.
33) عید علی کریمی دبیر اجرائی خانه کارگر استان قزوین گفت: کارگران شرکت گوشت زیاران مدت 6 ماه حقوق را از کارفرما طلبکارند.
34) تعدادي از بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق‌ خود مقابل كانون بازنشستگان تجمع كردند.
3- میراث فرهنگی و محیط زیست
برخی اقدام های انجام شده به عنوان عوامل تخریب میراث فرهنگی و محیط زیست در نیمه دوم سال 1388 به شرح زیر است:
1) در حالی که مسئولان محيط زيست استان چهارمحال و بخيتاري از مهار آتش سوزي تالاب گندمان خبر دادند، اما شاهدان عيني گفتند كه به دليل وزش باد، آتش به قسمت هاي ديگر تالاب سرايت كرده است. به گزارش ميراث خبر تاكنون 100 هکتار از اراضي از تالاب گندمان در آتش سوخته است. به این ترتیب آتش، اکولوژی گندمان را به هم زد.
2) انباشت 70 میلیون تن رسوب که 40 میلیون آن مربوط به پسماندهای صنعتی و خدماتی است و موجب کاهش 5/8 متری عمق تالاب انزلی شده و آن را کمتر از دو متر کاهش داده، افزایش بی رویه رشد گیاه آزولا و از میان رفتن تبادل اکسیژن و از میان رفتن موجودات درون آب و ایجاد جاده کنارگذر تالاب و در درازمدت سبب ساز مرگ تالاب می شود.
3) معاون سازمان محیط زیست همزمان با هفته دریانوردی اعلام کرده که بخش اعظمی از لوله های خطوط انتقال نفت در دریا در ایران با پوسیدگی مواجه است. او همچنین ورود فاضلاب شهری به داخل خزر و تردد کشتی ها و تخلیه آب توازن کشتی در خلیج فارس و دریان عمان را از عمده ترین دلایل آلودگی دریا در ایران عنوان کرد. معاون سازمان محیط زیست همچنین اعلام کرده که به دلیل ورود فاضلاب شهری به خزر حدود ۱۰ شناگاه این منطقه تا هزار برابر حد مجاز آلودگی میکروبی دارند.
4) خشکسالی، نبود آب کافی و عوامل انسانی سبب مهاجرت پرندگان از دریاچه ارومیه شده است.
5) آثار تاریخی به جا مانده از شهر تاریخی هرمز اردشیر که در دوران ساسانی یکی از پر رونق ترین شهرهای کشور محسوب می شد در زیر کانال ها و گودال های حفر شده برای قطار شهری اهواز از بین رفت.
6) در پی تخریب بخشی از دیوار شکارگاه خسرو در منطقه تاریخی تاق بستان کرمانشاه، سرپرست هیئت کاوش این شکارگاه در پاسخ به خبرگزاری مهر در خصوص علت این حادثه گفت: نگهداری از آثار کار من نیست و پژوهشکده میراث فرهنگی باید پاسخگو باشد.
7) به دليل اجرا نشدن پروژه انتقال آب شرب شهرستان خوانسار از توابع استان اصفهان، مردم اين شهر با مشکل کم‌‌ آبي و در بسياري از اوقات، بي‌آبي روبه‌رو هستند.
8) عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی تاخیر 15 ساله در احداث 3 سد مهم و استراتژیک این استان را غیرقابل توجیه دانست. علی میرزایی فلاح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گیلان، اظهار داشت: 15 سال قبل کار احداث 3 سد شناور شهرستان تالش، شهر بیجار شهرستان رودبار و پل رود شرق گیلان آغاز شد ولی متاسفانه به رغم گذشت این مدت از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار نیستند.
9) حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در حاشيه مراسم بازگشايي موزه قرآن در جمع خبرنگاران با بيان اينكه گردشگران خارجي بايد فرهنگ مردم ايران را رعايت كنند گفت: ‌در مناطق آزادي مانند كيش، گشت ارشاد فعال است و گردشگر به هر صورتي كه بخواهد نمي‌تواند تردد كند زيرا فرهنگ ما اجازه نمي‌دهد كه گردشگردان به هر صورتي كه مي‌خواهند تردد كنند. فرهنگ ما محدوديت‌هايي دارد كه حتي اگر منطقه آزاد باشد بايد اجرا شود.
10) سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: تپه های باستانی « حر» برای چندمین بار از زمان تبدیل روستای حر به شهر مورد تعرض قرار گرفتند.
11) ماشین آلات راهسازی به سراغ جنگل های دشت موک فارس رفتند تا جاده ای را بسازند که به نابودی هرچه بیشتر منابع طبیعی فارس منتهی می شود.
12) رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اهمیت به خطر افتادن سلامتی جانبازان شیمایی در تهران به دلیل شدت آلودگی هوا نسبت به سلامت هفت میلیون شهروند در معرض خطر هشدار داد.
13) مطالعات اکولوژیست ها بر تغییرات اکوسیستم تالاب پریشان در کازرون نشان می دهد، تخریب تالاب پریشان بر اثر راهسازی و حفر چاه ها منجر به رسوب گذاری و تبخیر شدید و در نتیجه کاهش میزان رطوبت و در نهایت کاهش بارندگی در سال های اخیر در این منطقه شده است.
14) آب انبار 200 ساله بازار اراك كه در داخل بافت مركزي بازار واقع شده در زير ضربات لودر تخريب شد.
15) ادامه فوران چاه نفت مخزن « رامشیر»، احتمال بروز یک فاجعه‌ زیست محیطی را شدت بخشیده است.
16) در صورت احداث جاده علي آباد كتول به شاهرود كه 19 کیلومتر آن از جنگل ابر گذر مي كند، باید حداقل یک میلیون اصله درخت که در میان آن ها درختانی با قدمت چند هزار سال مشاهده می شوند، قطع شود. در همین بین در حادثه ای مشکوک 11 هکتار از این جنگل دچار حریق شد. در پي اين آتش‌سوزي حداقل 585 اصله درخت، درختچه و نهال از انواع بلوط، ممرز و ساير گونه‌ها با درصد متفاوت دچار خسارت شد.
17) شن برداری از حریم تالاب بوجاق در حد فاصل رودخانه سفید رود تا اسکله بندر کیاشهر و در دو طرف دهانه تالاب 22 بهمن و در حریم پارک ملی بوجاق صورت گرفت.
18) شهر اهواز برغم تجربه حیات در سلسله های مختلف به دلایل متعدد آثار و بناهای قدیمی این دوران ها را از دست داده است و هم اکنون نیز معدود آثار به جا مانده در حال نابودی است.
19) مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا می‌گوید از سال 1380 تاکنون 20 قلاده یوزپلنگ هلاک شده‌اند. او این احتمال را می‌دهد که یوزپلنگ‌های دیگری هم در این مدت از بین رفته باشند ولی لاشه آنها مشاهده نشده باشد.
20) 400 اصله درخت دست کاشت پارک تهلیجان شهرکرد برای ایجاد موزه، بدون مجوز مراجع رسمی قطع شد.
21) میزان درختان قطع شده در منطقه سیه نمک 25 هکتار است که نزدیک به 25 هزار اصله درخت بلوط در این منطقه قطع شده است. برخی از درختان قطع شده بیش از 500 سال قدمت داشته اند. ولی مسئولین قضائی استان فارس اعلام کرده اند که تنها 3 هزار و پانصد اصله درخت قطع شده است.
22) یکی از کولبران مرزی بنام «رسول ابوبکری» اهل روستای «شیناوی» به علت انفجار مین در منطقه مرزی پیرانشهر یکی از پاهایش را از دست داد.
23) رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا کنون 32 میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به اچ آی وی هستند گفت: بررسیها نشان می دهد که 83 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده باشند. دکتر عباس صداقت روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سومین سمینار سالیانه ایدز در ایران در دفتر مطالعات وزارت خارجه اظهارداشت: برآورد آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشور براساس الگوی مطالعاتی ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و دفتر هماهنگ کننده برنامه های ایدز سازمان ملل در ایران ارائه شده است.
24) دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل یک ماه پیش در گزارشی ایران را اصلی ترین مصرف‌کننده مواد مخدر دنیا معرفی کرد و از آن زمان تاکنون هیچیک از مقام‌های ایرانی نسبت به رد این گزارش واکنشی از خود نشان نداده‌اند. از سوی دیگر قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در حالی از سرعت افزایش مصرف کنندگان شیشه در کشور ابراز نگرانی می کند که دکتر بهرام یگانه مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب های رفتاری، «شیشه» را سردمدار اعتیادآورهای جدید در کشور می خواند و می گوید که در حال حاضر در مورد مصرف مواد اعتیادآور صنعتی، شیشه در اوج قرار دارد و سرعت افزایش مصرف آن بسیار نگران کننده است.

خاتمه
کانون مدافعان حقوق بشر اگر چه همچنان تحت شدیدترین فشارها برای جلوگیری از فعالیتش قرار دارد، اما باز هم با اعلام ایمان خود به حقوق بنیادین بشر، حیثیت و کرامت انسانی، مجموعه قانونگذاران، مجریان و ناظران را بر حسن اجرای قوانین و انجام تکالیف قانونی خود، طبق قانون اساسی ایران و اسناد لازم الاجرای حقوق بشری فرا می خواند و یاد آور می شود که منافع ملی و پیشرفت کشور در گرو اجرای قوانین و رعایت حقوق و آزادی های بنیادین افراد است. کانون مدافعان حقوق بشر با تأکید مجدد بر این نکته که نهادی «مستقل و مدنی» است و نه‌تنها هیچ کمک مالی از مراجع داخلی و بین‌المللی دریافت نکرده، بلکه مخالف دریافت هرگونه کمک مالی از سوی حکومت‌های خارجی است، از برخورد‌های سیاسی برخی دولتمردان داخلی و خارجی با مقوله حقوق بشر اظهار تأسف می کند.
بر این اساس کانون مدافعان حقوق بشر با اعتراض نسبت به برخوردهای صورت گرفته با شهروندان و کنشگران سیاسی و مدنی به خصوص فعالان حقوق بشر، خواستار انجام اقدام های مؤثر برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان و رفع تنش موجود میان شهروندان و دولت و به ویژه فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مسئولان دولتی است.
کانون مدافعان حقوق بشر تضییق حقوق ملت به ویژه حقوق تصریح شده در فصل سوم قانون اساسی از جمله اصل 27 قانون اساسی را نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه نادیده گرفتن قوانین داخلی اعلام می کند. بنابراین از مسئولان می خواهد تا به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ایرانی از جمله آزادی بيان و آزادی تجمع و تشکیل نهادهای سیاسی و اجتماعی احترام بگذارند.
الزام مقام های قضایی، انتظامي و امنيتي به رعايت دقیق موازین دادرسی عادلانه، آزادی سریع همه بازداشت شدگان عقیدتی و سیاسی، خواست کانون مدافعان حقوق بشر است.
توضیح: برخی از بازداشت شدگانی که نامشان در گزارش نیمه دوم سال 1388 آمده است، از زندان آزاد شده اند.
کانون مدافعان حقوق بشر- اردیبهشت 1389

نظرات ()

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
به این مطلب امتیاز دهید:
پیوست ها ( / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

چاپ   ایمیل
اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی